Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
Tjiwangi, Tjiluwah
In 1948 werd een begin gemaakt met een uitgebreid nieuwbouw programma: op 31 januari 1948 werd aan de werf C. van der Giessen en Zonen in Krimpen aan de IJssel
opdracht verstrekt voor de bouw van 2 passagiersschepen, de Tjiwangi en Tjiluwah. Op 23 september gevolgd door een opdracht voor de bouw van twee
vracht-passagiersschepen, de Straat Makassar en Straat Banka bij de scheepswerf van P. Smit Jr. te Rotterdam.
De bouw van het eerste schip begon op 5 april 1949. De overdracht volgde op 24 december 1950.
Bij vertrek uit Amsterdam op 2 januari 1951 kreeg de Tjiwangi van de burgemeester een vlag van deze stad, die sindsdien regelmatig door het schip werd gevoerd.
Op de vrijgekomen plek op de helling werd op 8 mei 1950 de kiel gelegd voor het tweede schip. Oorspronkelijk was de naam Tjiloewah,
maar op 28 april liep het schip van de helling als Tjiluwah. De overdracht was op 9 november 1951.
De schepen konden elk 98 passagiers in de eerste klas, 160 in de tweede klas en 1.700 tussendeks passagiers vervoeren. Deze dubbelschroef schepen zouden worden voortgestuwd
door 8 cilinder enkelwerkende 4-takt Werkspoor motoren van het type KWMS, waarmee een dienstsnelheid van 16 knopen kon worden behaald.
Zij waren bestemd voor de Java - China dienst, die inmiddels door de ontwikkelingen in China was gereduceerd tot de sneldienst Hong Kong - Java Lijn via Malakka en Singapore.
Vrij kort na de in dienst stelling ontliep, met een grote hoeveelheid geluk, de Tjiluwah ernstige schade. op 3 april 1952 liep het schip, kort na vertrek vanuit Makassar naar Java, op een rif.
Twee dagen later slaagden de Waingapoe, de Kasimbar en de Karaton van de KPM er in de Tjiluwah weer vlot te trekken.
Tjiwangi



Roep letters | PIAM |
Werf | Van der Giessen te Krimpen ad IJssel |
Bouwnummer | 751 |
Afmetingen L x B x H | 146.13 x 19.08 x 7.64 meter |
8.627b, 5.784n, 6.265d | |
Passagiers | 98 I 160 II 1.700 TD |
Motor | 2 x 4t ew 8 cyl Werkspoor (650x1400) |
Vermogen | 2 schroeven 6.700 rpk |
Snelheid | 16.5 kn. |
te water gelaten | 29 april 1950 |
Geschiedenis | 1962: door brand in Hong Kong zwaar beschadigd. 1963: Gemoderniseerd en wit geschilderd (pass.: 104 I, 118 Toeristen, 1700 TD) 1969: Tussendeks akkomodatie gesloten 1974: Kota Bali (Singapore) 1982: Kota Bali (Kuala Lumpur) 1984: gesloopt te Shanghai |
Tjiluwah




Roep letters | PHZE |
Werf | Van der Giessen te Krimpen ad IJssel |
Bouwnummer | 752 |
Afmetingen L x B x H | 146.12 x 19.08 x 11.13 meter |
8.630b, 5.786n, 6.115d | |
Passagiers | 98 I 160 II 1.700 TD |
Motor | 2 x 4t ew 8 cyl Werkspoor (650x1400) |
Vermogen | 2 schroeven 6.700 rpk |
Snelheid | 16.5 kn. |
te water gelaten | 28 april 1951 |
Geschiedenis | 1952: Op rif Gosung Boni gelopen 1963: Gemoderniseerd en wit geschilderd (pass.: 104 I, 118 Toeristen, 1700 TD 1969: Tussendeks akkomodatie gesloten 1972: Kota Singapura (Singapore) 1980: gesloopt te Kaohsiung |