Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen

Tjiwangi, Tjiluwah

In 1948 werd een begin gemaakt met een uitgebreid nieuwbouw programma: op 31 januari 1948 werd aan de werf C. van der Giessen en Zonen in Krimpen aan de IJssel opdracht verstrekt voor de bouw van 2 passagiersschepen, de Tjiwangi en Tjiluwah. Op 23 september gevolgd door een opdracht voor de bouw van twee vracht-passagiersschepen, de Straat Makassar en Straat Banka bij de scheepswerf van P. Smit Jr. te Rotterdam.

De bouw van het eerste schip begon op 5 april 1949. De overdracht volgde op 24 december 1950. Bij vertrek uit Amsterdam op 2 januari 1951 kreeg de Tjiwangi van de burgemeester een vlag van deze stad, die sindsdien regelmatig door het schip werd gevoerd.

Op de vrijgekomen plek op de helling werd op 8 mei 1950 de kiel gelegd voor het tweede schip. Oorspronkelijk was de naam Tjiloewah, maar op 28 april liep het schip van de helling als Tjiluwah. De overdracht was op 9 november 1951.

De schepen konden elk 98 passagiers in de eerste klas, 160 in de tweede klas en 1.700 tussendeks passagiers vervoeren. Deze dubbelschroef schepen zouden worden voortgestuwd door 8 cilinder enkelwerkende 4-takt Werkspoor motoren van het type KWMS, waarmee een dienstsnelheid van 16 knopen kon worden behaald. Zij waren bestemd voor de Java - China dienst, die inmiddels door de ontwikkelingen in China was gereduceerd tot de sneldienst Hong Kong - Java Lijn via Malakka en Singapore.

Vrij kort na de in dienst stelling ontliep, met een grote hoeveelheid geluk, de Tjiluwah ernstige schade. op 3 april 1952 liep het schip, kort na vertrek vanuit Makassar naar Java, op een rif. Twee dagen later slaagden de Waingapoe, de Kasimbar en de Karaton van de KPM er in de Tjiluwah weer vlot te trekken.

Tjiwangi

Vloot/Tjiwangi/Tjiwangi-2 Vloot/Tjiwangi/Tjiwangi-1 Vloot/Tjiwangi/Kota Bali
Roep letters PIAM
Werf Van der Giessen te Krimpen ad IJssel
Bouwnummer 751
Afmetingen L x B x H 146.13 x 19.08 x 7.64 meter
8.627b, 5.784n, 6.265d
Passagiers 98 I
160 II
1.700 TD
Motor 2 x 4t ew 8 cyl Werkspoor (650x1400)
Vermogen 2 schroeven 6.700 rpk
Snelheid 16.5 kn.
te water gelaten 29 april 1950
Geschiedenis 1962: door brand in Hong Kong zwaar beschadigd.
1963: Gemoderniseerd en wit geschilderd (pass.: 104 I, 118 Toeristen, 1700 TD)
1969: Tussendeks akkomodatie gesloten
1974: Kota Bali (Singapore)
1982: Kota Bali (Kuala Lumpur)
1984: gesloopt te Shanghai

Tjiluwah

Vloot/Tjiwangi/Tjiluwah-1 Vloot/Tjiwangi/Tjiluwah-2 Vloot/Tjiwangi/Tjiluwah-4 Vloot/Tjiwangi/Tjiluwah-5
Roep letters PHZE
Werf Van der Giessen te Krimpen ad IJssel
Bouwnummer 752
Afmetingen L x B x H 146.12 x 19.08 x 11.13 meter
8.630b, 5.786n, 6.115d
Passagiers 98 I
160 II
1.700 TD
Motor 2 x 4t ew 8 cyl Werkspoor (650x1400)
Vermogen 2 schroeven 6.700 rpk
Snelheid 16.5 kn.
te water gelaten 28 april 1951
Geschiedenis 1952: Op rif Gosung Boni gelopen
1963: Gemoderniseerd en wit geschilderd (pass.: 104 I, 118 Toeristen, 1700 TD
1969: Tussendeks akkomodatie gesloten
1972: Kota Singapura (Singapore)
1980: gesloopt te Kaohsiung