Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw
Nieuwbouw bij de KJCPL 5
1967 - 1968
m.s. Straat Hobart Besteld als Straat Hoorn voor de KPM, maar in 1968 afgebouwd als Straat Hobart voor de KJCPL.


Inspectie van de machinekamer bij de overdracht van de Straat Hobart met links Hwtk A. Geurts, Hr de Bakker, Hr. Terwocht, ? en Dhr. de Knegt. Achteraan 2e wtk den Dulk. Rechts proefvaart van de Straat Hobart in 1968.
Foto's gemaakt door Hasko Starrenburg tijdens de nieuwbouw van de Straat Hobart en Straat HongKong


Straat Hobart ligt nog op de helling maar schiet al aardig op.
m.s. Straat Hong Kong


Bij de afbouwkade ligt de Straat Hong Kong om voltooid te worden
Hasko Starrenburg maakte de eerste reis van de Straat Hong Kong mee. Hij verteld er over met foto's
m.s. Straat Honshu



Links: Achter vlnr: Kanajama, Miosji, Sakura, Aoki, Akimoto, Sasaki. Voor vlnr: Ikeda, van Haastert, Shibata, Ogawa, Schriemer en de Bakker
Midden: 1 juni 1968 te water lating m.s. Straat Honshu door mevr. Hens. Links van haar Dhr. de Jong, geheel rechts Dhr. Preesman.
Rechts: Men heft het glas op de Straat Honshu
Straat Amsterdam
gebouwd in 1968 bij Verolme Scheepswerf NV te Alblasserdam (NL).
Lengte: 160,84 m
Breedte: 23,07 m
Draagvermogen: 10.484 BRT
Snelheid: 20 kn.
Hoofdmotor: 6 cil. Stork SW van Gebr. Stork & Co; 13.500 rpk, 2-takt ew 800x1600 mm.

Proefvaart van de Straat Amsterdam in 1968


Overdracht van de Straat Algoa door Verolme Verenigde Scheepswerven.
Op de foto links zijn te zien: C. Verolme en H.M. van der Schalk en Kapt J.H. Mak. Op het moment van overdracht waren onder andere de volgende officieren aan boord:
1e stm. J. de Boer in het midden op de rechter foto), 2 wtk. J.H.M.Th. Smulders, 2e stm. W. Wijgerse, 3e stm. B.W. Janse en 4e stm. F. van Woerkom.
(voor de namen dank aan Bert Muys)
Op 1 november 1968 werd de Straat Algoa gedoopt bij Verolme te Rozenburg. Onderstaande foto's getuigen hiervan.




Op de helingen liggen de Straat Algoa (rechts) en een grote tanker (links) beiden in aanbouw. De Straat Algoa is dan maar een notendopje!

Tijdens de proefvaart is er ook getest met een container




Over de naamgeving van de Straat Algoa stond het volgende artikel in het werfblad van Verolme