Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
Japanse Straat "F" schepen
In 1964 volgde een opdracht voor de bouw van een tweede serie van 4 F-schepen.
Het prijsverschil tussen Nederlandse en Japanse werven was zo groot (20%), en de levertijd van in Japan te bouwen schepen was zo veel korter,
dat de KJCPL voor de eerste keer in haar bestaan besloot de opdracht in het land van de rijzende zon te laten uitvoeren.
De heer de Bakker was betrokken bij de bouw van deze schepen en zijn zoon Eric laat het volgende weten:
Bovendien verdiende de KJCPL op de handel met Japan en daar mocht volgens de Japanse autoriteiten wel iets tegenover staan.
Dus werd er vanuit Japan druk uitgeoefend om de opdracht aan Japanse werven te gunnen.
Hitachi Shipbuilding & Engineering Co. bouwde 3 schepen, de Straat Futami, Straat Fushimi en Straat Fiji.
Nippon Kokan K.K. in Shimizu kreeg de opdracht voor het 4e schip, de Straat Florida.
De Japanse F-schepen weken op een aantal punten af van hun in Nederland gebouwde voorgangers.
Zo werden ze onder meer uitgevoerd met een z.g. bulbsteven. Het doel hiervan was de weerstand in het water te verminderen, waardoor een behoorlijke brandstof besparing zou worden bereikt.
Dit eerste bulb experiment pakte niet zo gelukkig uit. Wanneer de schepen licht beladen waren, stak de bulb boven water en remde eerder af dan dat hij het water mooi weg werkte.
Daarom zijn de latere H en A schepen zonder bulb gebouwd.
Het laadgerei was voor het eerst hydraulisch i.p.v. elektrisch, waar onder een hydraulische kraan van 20 ton.
Als eerste aanloop naar een centrale controle kamer te komen werd beneden in de machine kamer, waar men gewoonlijk de manouvreerstand aantrof, een eenvoudige bedieningskamer gemaakt,
van waaruit men centraal een aantal machines kon bedienen. Deze primitieve kontrolekamer werd in de wandelgangen de "Patatkraam"genoemd.
Straat Futami



Roep letters | PHUN |
Werf | Hitachi Shipbuilding and Engineering Co. te Osaka |
Bouwnummer | 4065 |
Afmetingen L x B x H | 156.74 x 20.52 x 12.19 meter |
9.357b, 5.126n, 12.507d | |
Passagiers | |
Motor | 2t ew 6 cyl Hitachi B&W (840x1800) |
Vermogen | 13.500 rpk |
Snelheid | 20 kn. |
te water gelaten | 23 maart 1965 |
Geschiedenis | 1978: Nedlloyd Futami 1980: Char Mou (Panama) 1984 gesloopt te Kaohsiung |
Straat Fushimi

Roep letters | PHUM |
Werf | Hitachi Shipbuilding and Engineering Co. te Osaka |
Bouwnummer | 4066 |
Afmetingen L x B x H | 156.74 x 20.52 x 12.19 meter |
9.357b, 5.126n, 12.507d | |
Passagiers | |
Motor | 2t ew 6 cyl Hitachi B&W (840x1800) |
Vermogen | 13.500 rpk |
Snelheid | 20 kn. |
te water gelaten | 17 juni 1965 |
Geschiedenis | 1978: Nedlloyd Fushimi 1980: Char Tah (Panama) 1983 gesloopt te Kaohsiung |
Straat Fiji


Roep letters | PHUO |
Werf | Hitachi Shipbuilding and Engineering Co. te Osaka |
Bouwnummer | 4106 |
Afmetingen L x B x H | 156.74 x 20.52 x 12.19 meter |
9.357b, 5.126n, 12.507d | |
Passagiers | |
Motor | 2t ew 6 cyl Hitachi B&W (840x1800) |
Vermogen | 13.500 rpk |
Snelheid | 20 kn. |
te water gelaten | 23 maart 1965 |
Geschiedenis | 1978: Nedlloyd Fiji 1980: Char Hui (Panama) 1984 gesloopt te Kaohsiung |
Straat Florida





Roep letters | PHUP |
Werf | Nippon Kokna K.K. te Shimizu |
Bouwnummer | 248 |
Afmetingen L x B x H | 156.74 x 20.52 x 12.20 meter |
9.402b, 5.142n, 12.283d | |
Passagiers | |
Motor | 2t ew 6 cyl Mitsui Zosen B&W (840x1800) |
Vermogen | 13.500 rpk |
Snelheid | 20 kn. |
te water gelaten | 3 februari 1966 |
Geschiedenis | 1978: Nedlloyd Florida 1980: Char Kuo (Panama) 1984 gesloopt te Kaohsiung |