Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
De "Dinkey Toys" Tjimanuk, Tjiliwong en Tjitarum
De KPM had op 8 mei 1957 drie kleinere schepen met weinig diepgang besteld; ze waren voorbestemd voor de vaart tussen Indonesie en havens op de Chinese kust.
Deze schepen zouden de namen Palehleh, Palima en Palopo krijgen. Ze kregen accomodatie voor 4 passagiers in twee twee-persoons hutten.
Nog tijdens de bouw werd in september 1958 besloten dat de RIL deze schepen zou overnemen, daar de KPM het vaargebied in Indonesie inmiddels had moeten verlaten
en toch al met een overtollige interinsulaire vloot zat.
De schepen kregen daarop de namen met het prefix " Tji". Scheepsnamen dus die pasten in het RIL naamgevingssyeem: Tjipalehleh, Tjipalima en Tjipalopo.
Nog voor de stapelloop zijn de namen nogmaals gewijzigd. De schepen werden vernoemd naar drie vroegere JCJL schepen: Tjimanuk, Tjiliwong en Tjitarum.
Omdat niet verwacht werd dat de schepen zouden worden ingezet op de ondiepe Chinakust, maar elders emplooi zouden vinden, werden er nogal wat wijzigingen in het ontwerp aangebracht.
De schepen kregen dieptanks voor het vervoer van vloeibare lading en vrieskamers met de daarbij behorende vriesinstallatie ingebouwd.
Dit resulteerde erin dat de drie schepen die in het laatste kwartaal van 1959 de vloot van de KJCPL kwamen versterken, een vrij korte lengte van nog geen 100 meter hadden,
maar wel waren uitgerust met een opbouw die eigenlijk op een veel groter schip thuis hoorde. Het gevolg was dat deze schepen onder de naam Dinkey Toys hun verder vaartijd moesten volmaken.
De hoofdaandrijving van deze schepen geschiedde door middel van een tweetakt Werkspoor-Lugt motor. Van dit type werden er door Werkspoor in totaal slechts zes gefabriceerd.
Daardoor was de reserve onderdelen voorziening vooral in het begin van de jaren 70 niet altijd eenvoudig, zo verzuchtte een WTK later.
Tjimanuk


Roep letters | PHYS |
Werf | IJsselwerf te Gorinchem |
Bouwnummer | 146 |
Afmetingen L x B x H | 94.98 x 15.72 x 7.92 meter |
3.674b, 1.723n, 4.378d | |
Passagiers | 4 |
Motor | 2t ew 6 cyl Werkspoor-Lugt (600x1100) |
Vermogen | 3.200 rpk |
Snelheid | 13 kn. |
te water gelaten | 28 februari 1959 |
Geschiedenis | 1972: Mercury Cove (Hong Kong) 1975: Kota Rukun (Singapore) 1984: Kanthi A 526 (marine Sri Lanka) 1988: gesloopt. |
Tjiliwong




Roep letters | PHYT |
Werf | Scheepswerf "De Waal" te Zaltbommel |
Bouwnummer | 663 |
Afmetingen L x B x H | 94.98 x 15.72 x 7.92 meter |
3.674b, 1.723n, 4.378d | |
Passagiers | 4 |
Motor | 2t ew 6 cyl Werkspoor-Lugt (600x1100) |
Vermogen | 3.200 rpk |
Snelheid | 13 kn. |
te water gelaten | 17 maart 1959 |
Geschiedenis | 1972: Mercury Gulf (Hong Kong) 1975: Kota Ratna (Singapore) 1984: Lanka A 525 (marine Sri Lanka) 1988: gesloopt. |
Tjitarum



Roep letters | PHYZ |
Werf | Scheepswerf "de Biesbosch" te Dordrecht |
Bouwnummer | 369 |
Afmetingen L x B x H | 94.98 x 15.72 x 7.92 meter |
3.674b, 1.723n, 4.378d | |
Passagiers | 4 |
Motor | 2t ew 6 cyl Werkspoor-Lugt (600x1100) |
Vermogen | 3.200 rpk |
Snelheid | 13 kn. |
te water gelaten | 13 juni 1959 |
Geschiedenis | 1963: Te Pointe Noir aan de grond gelopen 1975: Kota Ria (Singapore) 1984: Mahaweli A 524 (marine Sri Lanka) 1988: gesloopt. |