De Hogere Zeevaartschool "De Ruyter" te Vlissingen

Mijn carrière op de HBS was niet zo glorieus als het zou moeten en toen het in de 4e weer mis ging kwam mijn grootmoeder met mooie verhalen van haar broer die had gevaren bij de "Nederland" als kapitein (Piet van Zon) en of varen niet iets voor mij was.
Nu had ik in mijn slaapkamer een muur helemaal bedekt met foto's van schepen, maar het was niet echt bij me opgekomen om zelf te gaan varen. Maar dat gesprek met m'n oma deed mijn ogen open. Ik heb toen een brief naar Vlissingen gestuurd om me aan te melden en een briefje naar de HBS om te zeggen dat ze het zonder mij moesten zien te redden.
Aanvankelijk was mijn vader er helemaal niet mee eens, maar zag ook niet veel andere mogelijkheden en stemde toe.

Ik ging varen!!!

Dus in september 1968 ging ik op weg naar Vlissingen. Op het Internaat aangekomen werd ik in huis 12 ingedeeld en moest toen eerst naar de sporthal waar de Firma Jos Cohen uit Rotterdam klaar zat om het uniform en de weekend kleding aan te meten. Die weekend kleding bestond uit een grijze pantalon, een wit overhemd en een donkerrood colbert. Dit diende te worden gedragen in de vrije weekenden en als men naar huis ging. Later bleek overigens dat liften in een uniform veel beter werkt.

photogallery/Zeevaartschool/De%20Ruiterschool

Het monumentale gebouw van de Zeevaartschool staat op de Boulevard Banckert in Vlissingen.

photogallery/Zeevaartschool/Internaat%20-%20Valreep photogallery/Zeevaartschool/internaat%20Voorkant photogallery/Zeevaartschool/internaat1966%20Overzicht

De Valreep was de toegang tot het internaat "Onze Vloot"

Het bestond uit een blok eengezinswoningen door Zwolsman gebouwd. Toen verkoop niet makkelijk bleek kon de zeevaartschool het kopen om er een internaat in te vestigen.

photogallery/Zeevaartschool/Vlissingen%20Appel%201966 photogallery/Zeevaartschool/Internaat%20-%20Bar%201969

Om 7 uur werd iedereen luidruchtig gewekt. Er ging dan een alarm af (luister hier!), waarna de bootsman ons opriep om wakker te worden.
Op het ruime plein in het midden werd daarna appel gehouden, dan moest iedereen aantreden.
Aan de achterzijde is een grote sporthal gebouwd met daaraan vast gebouwd de gezellige bar met biljart ruimte.
Deze foto van de bar is gemaakt met onze klas als figuranten. Koert Otting met bril en das achter de bar. Theo Rijnberg bezig aan het linker biljart, zoals gewoonlijk. Zijn ouders hadden een kroeg en daar heeft hij flink geoefend

photogallery/Zeevaartschool/Huis12-1 photogallery/Zeevaartschool/Huis12-3 photogallery/Zeevaartschool/Huis12-2

Het eerste jaar van het internaat zit ik in huis 12 met onder andere Theo Rijnberg, waar ik later op de Straat Singapore mee gevaren heb.
Gezamenlijk studeren gebeurde aan de eettafel. Links huisoudste Hein Geurts, in het midden Theo Rijnberg en rechts Jacco Feenstra

photogallery/Zeevaartschool/keuken1966rc5

Het eten werd in een grote centrale keuken bereid en werd voor zessen opgehaald in een pannen-stapel.

photogallery/Zeevaartschool/Huis188-2 photogallery/Zeevaartschool/Huis188-1 photogallery/Zeevaartschool/Studeren%201 photogallery/Zeevaartschool/Studeren%202

Het tweede jaar hebben John de Visser (2e van rechts) en ik besloten een huis samen te stellen en het anders te doen dan het eerste jaar. Koert Otting en Wim Kramer kwamen er bij en de sfeer was uitstekend. De eerstejaars hebben het goed gehad, dat weet ik zeker. John de Visser en ik kwamen vaak bij elkaar thuis en hij ontmoette mijn zus en is hij in 1972 mijn zwager geworden.
In de zomer werd er buiten gestudeerd. Tegen het schuurtje kon je nog net wat zon mee pakken. Boven op het schuurtje was nog beter en lekker rustig.
John en ik waren druk om hervormingen in te voeren op het internaat. Zo mochten er in het eerste jaar geen baarden of snorren worden gedragen. Het argument was dat dat onverzorgd stond. We hebben het 2e jaar laten zien dat dit niet noodzakelijk was en het ook netjes kon zijn. Zo hebben we ook gezorgd dat er weer met auto's gereden mocht worden. Dat was al een aantal jaren verboden sinds er een auto (ik meen een Citroen Traction Avant) door de Vlissingse politie van de weg was gehaald toen bleek dat de vooras met touw was vast gebonden aan de carrosserie. We hebben toen de voorloper van de APK uitgevonden. Afgesproken werd dat de politie de auto's zou keuren, maar ik kan me niet herinneren of dat ook werkelijk gebeurde.

photogallery/Zeevaartschool/Borgward

Ik had in die tijd een Borgward Isabella TS waarin we met vier man naar school reden, dat was beter dan fietsen. Maar het grootste voordeel was dat je niet meer liftend naar huis hoefde in het weekeinde. Gestapt werd er ook veel in kroegen zoals Café Zaal (Atlanta) of de Hoppit (hash-kroeg met heerlijke muziek) in de Walstraat of de Vic op de boulevard.

photogallery/Zeevaartschool/vlissingendancingvictoria

Dancing Victoria oftewel de "Vic"

photogallery/Zeevaartschool/Roei%20wedstrijd%201 photogallery/Zeevaartschool/Touw%20trekken%202 photogallery/Zeevaartschool/Touw%20trekken%203

Ook het sportieve element kwam aan bod, zo werden er jaarlijks roei wedstrijden georganiseerd met de Marine of een touw trek wedstrijd op het internaat, waar o.a. John de Visser en Paul Geerlings flink hun best doen.
Ook was een een donkere kamer ingericht op de zolder van ik dacht huis 28. Daar kon je je eigen foto's ontwikkelen en afdrukken. Vandaar dat veel foto's uit deze periode in zwart/wit zijn uitgevoerd.

photogallery/Zeevaartschool/Einde%20jaars%20bult

Aan het einde van het 2e jaar had je geen fiets meer nodig (heb je niets aan op een schip) en ze waren na 2 jaar Vlissingen ook niet meer in zo'n beste conditie. Dan was het zaak een flinke aanloop te nemen en de fiets boven op de bult te krijgen. Eerstejaars die nog een jaartje te gaan hadden liepen er rond om te kijken of er nog wat van hun gading was zoals een achterwiel dat niet krom was of verlichting.

photogallery/Zeevaartschool/BM%201970

De klasse foto wordt voor de school gemaakt, met allemaal trotse gezichten. We hebben het allemaal gehaald en zijn klaar voor het echte werk.
Bovenste rij: Paul Geerlings, Willem Kars, Leraar Technische vakken: Peet Rietveld, Jaques Weggen, Willem Vogel, Theo Rijnberg, daarachter is niet te zien. Dan Erik Watz, ??, Koert Otting, Pim Adriaanse, John de Visser, Ik, Nico Holtrop
Zittend: Joep Tervoort en Joep ??, Kees Punt, Willem Kramer en Johan Vermeulen.