Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen

Tjibantjet

Het s.s. Tjibesar, eens het grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardij, was meer geschikt voor de trampvaart dan voor de lijnvaart. De turbine-installatie begon steeds meer problemen te geven. Bij aankomst in de haven van Kobe weigerde de achteruit turbine te pakken, waarna het schip met de boeg de kade ramde. Een reis later, op precies de zelfde plek en zelfs met de zelfde loods, herhaalde zich dit.

Ter vervanging van dit schip bestelde de KJCPL op 12 februari 1948 bij Bartram & Sons in Sunderland de Tjibantjet. Vanwege de hoge prijzen van het scheepsbouwstaal en de moeilijke verkrijgbaarheid ervan, waren de Nederlandse werven niet in staat een konkurerende aanbieding te maken met betrekking tot prijs en levertijd. Hierdoor werd het schip in Engeland gebouwd en met de bijzondere Dubbelwerkende Doxford motor uitgerust.

Omdat het schip op weg van de werf naar open zee een nauwe sluis moest passeren, was het noodzakelijk, nog tijdens de bouw, het ontwerp te wijzigen en het schip iets minder breed te maken. Als gevolg van deze wijziging waren de bilges in de machinekamer aanmerkelijk minder diep dan gewoonlijk het geval was. De oorspronkelijk vastgelegde opleverdatum werd bij lange na niet gehaald: pas op 14 juni 1952 werd het schip opgeleverd.

De verdere levensloop van de Tjibantjet verliep niet geheel vlekkeloos. Op 22 september 1957 werd het schip in Hong Kong door een Tyfoon op de rotsen gezet (zie hier en hier)

Tjibantjet

Vloot/Tjibantjet/Tjibantjet-1 Vloot/Tjibantjet/Tjibantjet-2 Vloot/Tjibantjet/Tjibantjet-3 Vloot/Tjibantjet/MercuryRiver
Roep letters PHZF
Werf Bartram & Sons in Sunderland
Bouwnummer 334
Afmetingen L x B x H 144.47 x 18.75 x 10.46 meter
8.249b, 4.889n, 10.775d
Passagiers 35
Motor 2t dw 6 cyl Doxford (670x2320)
Vermogen 6.800 rpk
Snelheid 16 kn.
te water gelaten 3 oktober 1951
Geschiedenis 1957: in Hong Kong op de rotsen
1959: weer in de vaart
1972: Mercury River (Panama)
1973 te Kaohsiung gesloopt.