Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
Tjibantjet
Het s.s. Tjibesar, eens het grootste vrachtschip van de Nederlandse koopvaardij, was meer geschikt voor de trampvaart dan voor de lijnvaart.
De turbine-installatie begon steeds meer problemen te geven. Bij aankomst in de haven van Kobe weigerde de achteruit turbine te pakken, waarna het schip met de boeg de kade ramde.
Een reis later, op precies de zelfde plek en zelfs met de zelfde loods, herhaalde zich dit.
Ter vervanging van dit schip bestelde de KJCPL op 12 februari 1948 bij Bartram & Sons in Sunderland de Tjibantjet.
Vanwege de hoge prijzen van het scheepsbouwstaal en de moeilijke verkrijgbaarheid ervan, waren de Nederlandse werven niet in staat
een konkurerende aanbieding te maken met betrekking tot prijs en levertijd. Hierdoor werd het schip
in Engeland gebouwd en met de bijzondere Dubbelwerkende Doxford motor uitgerust.
Omdat het schip op weg van de werf naar open zee een nauwe sluis moest passeren, was het noodzakelijk, nog tijdens de bouw, het ontwerp te wijzigen
en het schip iets minder breed te maken. Als gevolg van deze wijziging waren de bilges in de machinekamer aanmerkelijk minder diep dan gewoonlijk het geval was.
De oorspronkelijk vastgelegde opleverdatum werd bij lange na niet gehaald: pas op 14 juni 1952 werd het schip opgeleverd.
De verdere levensloop van de Tjibantjet verliep niet geheel vlekkeloos. Op 22 september 1957 werd het schip in Hong Kong door een Tyfoon op de rotsen gezet
(zie hier en hier)
Tjibantjet
Roep letters | PHZF |
Werf | Bartram & Sons in Sunderland |
Bouwnummer | 334 |
Afmetingen L x B x H | 144.47 x 18.75 x 10.46 meter |
8.249b, 4.889n, 10.775d | |
Passagiers | 35 |
Motor | 2t dw 6 cyl Doxford (670x2320) |
Vermogen | 6.800 rpk |
Snelheid | 16 kn. |
te water gelaten | 3 oktober 1951 |
Geschiedenis | 1957: in Hong Kong op de rotsen 1959: weer in de vaart 1972: Mercury River (Panama) 1973 te Kaohsiung gesloopt. |