Verlenging Straat L schepen

Foto's beschikbaar gesteld door Erik Moen

In 1958 werden 4 schepen nieuw gebouwd op rekening van de KPM om te gaan varen in de z.g. combinatie overeenkomst (KPM en KJCPL).

Dit waren: Van Heemskerck (gebouwd bij De Merwede in Hardinxveld-Giessendam), Van Der Hagen (gebouwd bij IJsselwerf in Gorinchem), Van Linschoten (gebouwd bij Werf Gusto in Schiedam) en Van Spilbergen (ook bij Werf Gusto in Schiedam).

Bij de fusie in 1967 werden de schepen overgedragen aan de KJCPL. Om de mogelijkheden bij de KJCPL lijnen beter te benutten werden de schepen eerst verlengd met een nieuw ruim 3 met 4 koel/vries kamers en getooid met een hydraulische kraan.

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2001  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2002  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2004  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2006 

Kiel legging van het nieuwe ruim gaat in Japan gepaard met wat goden verering. Het ruim krijgt vorm en wordt na voltooiing te water gelaten en het nieuwe ruim ligt te wachten als het schip het dok in vaart.

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2007  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2008  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2009  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2010 

Hier wordt Van Der Hagen door midden gesneden en het achterschip het dok uit gesleept om plaats te maken voor het nieuwe ruim 3.

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2012  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2013  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2014  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2015 

Het is net een schuif puzzel. Nieuwe ruim er in en het achterschip er weer achter. Als het ruim op zijn plek is vast gelast gaat het schip weer te water om plaats te maken voor de volgende.

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2016  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2019  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2017  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2021 

De hydraulische kraan is geplaatst en wordt gelijk ingezet om de nieuwe luikhoofden op hun plaats te brengen. De 4 koelkamers worden met Purschuim ge´soleerd.

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2022  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2023  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2025  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Verlenging-L%20-%2027 

Bij de koelkamers horen ook 2 nieuwe Freon compressoren en het nodige leiding werk. Een paar handtekeningen van o.a. Dhr E. Moen en een glaasje heffen, Job Done!

Zo zagen de schepen er uit na de verlenging:

photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Straat%20Luanda  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Straat%20Lemaire  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Straat%20Lagos  photogallery/KJCPL/Verlenging%20L-schepen/Straat%20Luzon 

1. Straat Luanda (ex Van Linschoten)
2. Straat Le Maire (ex Van Heemskerck)
3. Straat Lagos (ex Van Der Hagen)
4. Straat Luzon (ex Van Spilbergen)


Vorige | Verlenging Straat L schepen |Volgende