m.s. Tjitjalengka

Toen de verbetering van de conjunctuur in 1937 doorzette werd de achterstand in het vernieuwen van de vloot ingehaald met de bouwopdracht voor een nieuw groot passagiers/vrachtschip bij de N.S.M.: de Tjitjalengka. Door moeilijkheden in de materiaalvoorzieningen kon het schip pas op 16 augustus 1938 worden gedoopt en te watergelaten.
In de oorlog werd de Tjitjalengka gevorderd door Engeland en ingezet als Hospitaalship. Tjitjalengka was ook één van de schepen die aanwezig was bij het tekenen van de overgave van Japan en de krijgsgevangenen repatrieerde.
Bij de opknapbeurt in 1961 werd de Tjitjalengka gemoderniseerd en van airconditioning voorzien. Ze voer haar laatste jaren op de ASAS (Asia South America Service).

           
Roep letters PKQH - PIAD
Werf N.V. Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij Amsterdam
Bouwnummer 271
Afmetingen L x B x H 10.972b, 9.668n, 9.778d
144.97 x 19.71 x 11.73m
Passagiers 64x I, 155x II, 1.721x TD
Motor 2t dw 6 cil Stork Hengelo (715x1200)
Vermogen 6000 ipk
Snelheid 14.5 kn
te water gelaten 16 augustus 1938
Geschiedenis 1942: Hospitalship No.. 9
1946: Tjitjalengka voor JCJL
1947: KJCPL
1959: door Typhoon in baai Nagoya aan de grond
1961: Verbouwd te Hong Kong
1968: Te Hong Kong gesloopt