Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen

Type Tjitaroem

Het stoomschip Tjimanoek is in 1911 gebouwd bij Feyenoord te Rotterdam en vertrok direct na oplevering op 7 juni 1911 naar Java. Het schip kwam op een slecht moment in de vaart, daar de Chinese Revolutie van 1911 de handelshuizen huiverig maakte voor handel met dit land, zodat schepen met lege ruimen naar Java en China vertrokken. Eind 1912 was de onrust voorbij en trok de handel weer flink aan.

De s.s. Tjimanoek is het enige schip met een Triple Expansie machine van de JCJL dat de oorlog heeft overleeft en samen met de s.s. Tasman die van de KPM kwam de enige die onder de KJCPL vlag hebben gevaren.
Voor de KJCPL was de in 1911 gebouwde Tjimanoek inmiddels 37 jaar oud en voor het onderhouden van regelmatige lijndiensten met gevarieerd lading aanbod niet meer te gebruiken. Hoewel er een ernstig tekort aan voldoende scheepsruimte was, werd in 1948 toch besloten dit schip van de sterkte af te voeren. Op 12 januari 1948 kwam ze in Gent aan om te worden gesloopt.

s.s. Tjimanoek

   
Roep letters TJFV - THLS - PKIC
Werf Mij voor Scheepsbouw Feyenoord te Rotterdam
Bouwnummer 238
Afmetingen L x B x H 5.628b, 3.510n, 8.788d
132.58 x 16.46 x 9.14m
Passagiers 12x I, 18x II, 56x III, 1.692x TD
Voortstuwing 3 cil Triple Expansie machineFeyenoord
(725, 1195, 1955 x 1220
Vermogen 2800 ipk
Snelheid 11.5 kn
te water gelaten 18 maart 1911
Geschiedenis 1942: charter M.o.W.T.
1947: KJCPL
1948: Gesloopt te Gent

s.s. Tjitaroem

 
Roep letters THLS - PKIC
Werf
Bouwnummer 106
Afmetingen L x B x H 5.775b, 3.667n, 8.738d
132.58 x 16.46 x 9.14m
Passagiers 11-I, 18-II, 50-III, 200 TD
Machine Triple Expansie 3 cil 725, 1195, 1955 - 1220 (de Schelde)
Vermogen 2800 ipk
Snelheid 11.5 kn
te water gelaten 13 augustus 1910
Geschiedenis 1910: vertrokken naar Java
1918: gevorderd door de Engelse regering
1919: terug naar Nederland
1931: gesloopt te Osaka Japan

s.s. Tjisalak

     
Roep letters THPK - PKIK
Werf NV Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij Amsterdam
Bouwnummer 146
Afmetingen L x B x H 5.787b, 3.614n, 8.106d
132.73 x 16.46 x 9.14m
Passagiers 11-I, 24-II, 66-III, 1.385 TD
Machine Triple Expansie 3 cil 700, 1150, 1880 - 1300
Vermogen 2800 ipk
Snelheid 12 kn
te water gelaten 1 oktober 1915
Geschiedenis 1917: vertrokken van Amsterdam naar Java
1923: tijdens zware aardbeving te Yokohama op de boeien
1942: in charter van M.o.W.T.
1944: op 26 maart getorpedeerd door de Japanse onderzeeer "I8"

s.s. Tjileboet

     
Roep letters THKQ - PKIJ
Werf Mij Feijenoord te Rotterdam
Bouwnummer 277
Afmetingen L x B x H 5.760b, 3.635n, 8.296d
132.58 x 16.46 x 9.19m
Passagiers 11-I, 24-II, 66-III, 1.225 TD
Machine Triple Expansie 3 cil 725, 1195, 1955 - 1220
Vermogen 2800 ipk
Snelheid 12 kn
te water gelaten 15 augustus 1917
Geschiedenis 1918: gevorderd door VS
1919: terug naar Nederland
1927: bij Hong Kong op de rotsen gelopen en nieuw voorschip gekregen in Taikoo Dock HK
1942: Charter voor M.o.W.T.
1942: Getorpedeerd door de Duitse U=boot "U 161"