s.s. Tjibesar

De Tjibesar was als Amersfoort in 1922 in aanbouw bij Lithglows Ltd. te Glasgow en zou één van de grootste schepen onder Nederlandse vlag worden. De Tjibesar was samen met de Tjikandi het eerste turbine schip van de maatschappij.
Voor het schip was direkt na de bouw nog geen emplooi en het werd opgelegd tot januari 1923. In juni 1923 kwam de Tjibesar aan met een lading kolen in Rotterdam, de grootste lading (13.685 ton) tot dan toe aangevoerd in die haven!
In 1952 werd de Tjibesar verkocht naar Panama en heeft nog 7 jaren gevaren als Ceres, alvorens ze in 1959 te Osaka werd gesloopt, op een respectabele leeftijd van 37 jaar.

   
Roep letters THFS - PKIT - PHZKJ
Werf Lithglows Ltd. Port Glasgow
Bouwnummer 743
Afmetingen L x B x H 10.836b, 6.672n, 15.748d
158.19 x 19.43 x 12.80m
Passagiers 5x I
Voortstuwing Stoomturbine David Rowan & Co Glasgow
Vermogen 5000 apk
Snelheid 13 kn
te water gelaten 17 juni 1922
Geschiedenis 1922: Amersfoort voor KNSM
1922: Tjibesar JCJL (op de helling overgenomen)
1942: charter M.o.W.T.
1947: Tjibesar KJCPL
1952: Ceres (Panama)
1959: Gesloopt te Osaka