s.s. Tjibadak

De tewaterlating van de Tjibadak op 22 september 1928 verlipe niet geheel probleemloos. Toen het casco van de helling gleed braken er enige remtrossen. Dit had tot gevolg dat het achterschip zich enige meters in de tegenoverloggende dijk van de Hollandsche IJssel boorde. De klap was zo groot, dat de bestrating op de dijk over een lengte van enige meters was losgesprongen. Achterschip en roer bleken geen enkele schade te hebben overgehouden aan het incident.
Ook de Tjibadak ontkwam niet aan vordering door het Ministry of War Transport. in 1942. Ze heeft de oorlog goed overleeft en ging in 1947 mee naar de KJCPL en is in 1948 door uitgebreide verbouwing weer in voor-oorlogse staat terug gebracht.

De Tjibadak is na de onfortuinlijke stapelloop nooit bij een aanvaring, stranding of enige andre averij betrokken geweest. Bij de KJCPL voer ze in hoofdzaak op de dienst tussen het verre Oosten en Oost-Afrika. Toen in 1960 de Indonesische havens voor Nederlandse schepen werden gesloten, maakte dit een einde aan de lijndiensten van Java naarHong Kong, China en Japan. De Tjibadak werd daarop in mei 1959 aan slopers in Hong Kong verkocht.

 

Hier vindt U een uitgebreide beschrijving van het schip

Roep letters THFR - PKIR - PHZJ
Werf C. vd Giessen & zonen Krimpen ad IJssel
Bouwnummer 587
Afmetingen L x B x H 7.803b, 4.801n, 9.357d
136.55 x 17.12 x 10.36m
Passagiers 27x I, 38x II, 75x III, 1.462x TD
Voortstuwing Stoomturbine De Schelde
Vermogen 3600 apk
Snelheid 12.5 kn
te water gelaten 22 september 1928
Geschiedenis 1942: charter M.o.W.T.
1947: KJCPL
1948: Achterdek doorgetrokken
1959: Gesloopt te Hong Kong