Home | Wegwijzer | Vaartijd

Straat Singapore

Straat Singapore

Roep letters PHTV
Werf De Merwede, Hardinxveld - Giessendam
Bouwnummer 544
Afmetingen L x B x H 138.64 x 18.87 x 10.90
5.446b, 2.809n, 7.569d
Passagiers 10
Motor 2 tew 6 cil B&W - P. Smit 740 x 1600
Vermogen 6800 rpk
Snelheid 16.5 knots
te water gelaten 13 maart 1957
Geschiedenis 1977: naar Nedlloyd
1978: Jal Sea Fortune, Hongkong
1980: Gesloopt te Kaohsiung

Op 21-12-73 monsterde ik aan op Straat Singapore als 4e wtk.

De lijn was de INDIAS, dus Australië via Singapore naar Ceylon en India. Havens in de lijn waren Bombay, Cochin, Trincomalee, Colombo, Penang, Port Kelang, Singapore in de Oost en Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide, en Fremantle in Australië.

 

Bemanning:

Kapitein G.E. Kearsenhout (George)
J.A.H. Faber
1e stuurman F.C. van Amersfoorth (Frits)
2e stuurman A. Robaart (Bram)
3e stuurman L.M. Drewes (Leo)
H. van Gorcum (Henk)
Radio Officier Jan de Boer
Jan van Noorloos
Hoofd Wtk R. Jonker
J.J. Pietersen
2e Wtk M.C. Wildschut (Martin)
J.M.W.H. van Oostveen (Jan)
3e Wtk N. Degeling (Nico)
M.J. Rijnberg (Theo)
4e Wtk R.J. Bersma (Robert)
5e Wtk R. Krijt (Ruud)
F. Kalkman (Frank)
ll Wtk W. van Dongen (Willem)
Stewardess G. Robaart (Gé)
M. van Gorcum (Marjan)
E. van Oostveen (Els)
 

Mijn hut werd al gauw weer volgens de bekende procedure ingericht. Aan de foto's aan de wand is al te zien dat er in Nederland wat gaande was in de relatie sfeer. Op het bureau een ITT Schaub Lorenz Touring korte golf ontvanger die voor de berichten uit Nederland diende. Het apparaat is onverwoestbaar en doet in mijn garage nog steeds dienst tijdens het klussen.

   

Een biertje na het Kerst diner. Iedereen nog in jasje Toetoep. Op de linker foto: Van rechts naar links Martin Wildschut, Theo Rijnberg, Hwtk Jonker en sparks Jan de Boer. De laatste op de foto is een van de passagiers. Op de rechter foto zit ik in het midden en rechts Henk van Gorcum links van mij Willem van Dongen en uiterst links is Frank Kalkman.

       

In Cochin (India) lagen we in een rivier die helemaal vol zat met water-hyacinten. Dit gaf enorme problemen met de koelwater inlaten. De filters moesten regelmatig open gemaakt worden. Het was wel een mooi gezicht, alsof het schip in een weiland lag. Op straat verdienen kinderen wat geld met muziek maken. Er kon daar een mooi uitstapje gemaakt worden naar een oud klooster dat vroeger is opgericht door Nederlandse zendelingen in de tijd van de VOC vestiging daar.

     

In Bombay was het verschil tussen arm en rijk goed te zien. Grote krotten wijken geven onderdak aan duizenden arme gezinnen in de stad, terwijl op korte afstand het Central Station laat zien dat er ook welvaart is (of was). Het verkeer in Bombay bestaat uit duizenden toeterende taxi's en dubbeldek bussen. Voor een eigen auto hebben de meeste Indiërs geen geld.

     

Voor de toerist en argeloze zeeman was er vrolijk vermaak zoals een slangenbezweerder, maar de slang werd alleen maar wakker gemaakt om door een mangoes tot een gevecht te worden uitgelokt. De mangoes wint altijd, die zal wel duurder geweest zijn dan de cobra. Een bekende wijk was "The Cages" waar vele prostituees in zogenaamde kooien werkten. Zo genoemd door de tralies die als deur dienden.

   

In Colombo was de sfeer iets meer Westers als je er naar zocht. Mijn oom werkte op de Shell Raffinaderij in Colombo en hij kon me introduceren op de English Club en daar was een mooi zwembad en men schonk heerlijke G&T's (Gin and Tonic).
In de haven is de moderne wereld nog niet helemaal doorgedrongen en gebeurt transport noch wat ouderwets met Stoom-Lorries.

     

We liggen zolang in de haven, dat er tijd is om een tripje te maken naar het beroemde Candy. Het gaat met een oude Chevrolet als taxi, die wat moeite heeft met de versnellingsbak. Om te zorgen dat hij niet steeds uit de versnelling schiet, zit de pook met een touw vast gebonden. Banden zijn spiegel glad en dan over steile modderige berg weggetjes. Wel logeren we in een prachtig hotel en bezoeken we er de prachtige Botanic Garden en een theeplantage.

Ook krijgen we de locatie te zien waar de film "Bridge over the River Kwai" is opgenomen. Dat kon toen nog niet in Birma en de omgeving hier leek er het meest op. Mijn vader is bij de bouw van de echte brug geweest als KNIL krijgsgevangene en die kon dat beamen.

 

Bij het vetrek komen we langs de kade de vroegere Houtman tegen, nu Maldive Unity. Het schip ziet er nog prachtig uit.

     

In de straat van Malakka komen een bootje vol met boot vluchtelingen tegen. Gelukkig is er een ander schip net bezig met het overnemen van de opvarenden, zodat wij gewoon onze reis kunnen voortzetten.

Op weg naar Australië komen we de Shell tanker Kosicia tegen waar mijn zwager en zus op varen.
Kort daarna zien we het lichtschip Carpentaria dat de ingang van het "Great Barrier Reef" aan geeft. We gaan naar de bewoonde wereld: Australië. Vogels doen hun best om het geval te camoufleren.

     

Hier een groepsfoto van de officieren en passagiers. Een aantal namen komen boven drijven: hoog overal boven uit 3e stuurman Leo Drewes, Kapitein Kearsenhout (links), boven hem 2e wtk Jan van Oostveen, daarnaast sparks Jan van Noorloos, ??, Els van Oostveen, ll. Willem van Dongen, HWTK J.J. Pietersen (3e rij tussen de dames), op de tussen rij links mijn persoon, 3e wtk Nico Degeling ("Have no fear, Nick is here") rechts naast het bloemstuk en rechts van hem 5e wtk Ruud Krijt. Zittend 1e stuurman F.C. van Amersfoorth naast 2 Indonesische leerlingen. (veel namen dankzij Leo Drewes en Nico Degeling).

Kapitein Kearsenhout is een zeer vervent dekgolfer. Daarom wordt hem op zijn verjaardag de Straat Singapore Dekgolf Trofee uitgereikt. Hier zitten wel een paar uurtjes van de baas een een beetje brons uit het magazijn. Let vooral op de linkse club, die gebruikt werd om om een hoekje te slaan.

 

Straat Johore

Roep letters PHTS
Werf Boele's Scheepswerven N.V. Bolnes
Bouwnummer 962
Afmetingen L x B x H 138.64 x 18.87 x 10.90
5.446b, 2.773n, 7.562d
Passagiers 10
Motor 2 tew 6 cil B&W - P. Smit 740 x 1600
Vermogen 6800 rpk
Snelheid 16.5 knots
te water gelaten 13 maart 1957
Geschiedenis 1977: naar Nedlloyd
1978: Mimosa Trader, Monrovia
1983 Opgelegd te Kuwait
1985: Gesleept naar Gadani Beach voor de sloop

Bemanning:

Kapitein
1e stuurman E.E. Lubach
2e stuurman
3e stuurman J.Th.M. van Bergen
Radio Officier
Hoofd Wtk H.M. Deggens
2e Wtk C. Rog (Cees)
3e Wtk R.J. Bersma
4e Wtk A.J.C.H. Reynen
5e Wtk Herman Reijnders (Moe)
Kees Saman
Karel Wassink

Op 25-02-75 ga ik met verlof naar Nederland


Ga verder