Home | Wegwijzer | Vaartijd

Straat Rio

Straat Rio ten anker in Hong Kong
Straat Rio op de rede van Hong Kong ten anker

Roep letters PHUC
Werf Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr. te Rotterdam
Bouwnummer 633
Afmetingen L x B x H 154.15 x 20.47 x 11.89
9.469b, 5.395n, 12.304d
Passagiers 12
Motor 2 tew 10 cil B&W - P. Smit 740 x 1600
Vermogen 11.350 rpk
Snelheid 17.5 knots
te water gelaten 23 januari 1960
Geschiedenis 1977: Nedlloyd Rio
1979: New Swan, Singapore
1984: Gesloopt te Nantong

Bemanningslijst

Kapitein N. Kroone
1e stuurman J. Ch. Hermans
2e stuurman A.C. Ekelschot (Arnold)
3e stuurman E.E. Kip
4e stuurman
Radio Officier
Hoofd Wtk P. Reuvers
2e Wtk Ch. van Spronsen (Chris)
3e Wtk A. Bovenschen (Ad)
4e Wtk A. de Bree (Ab)
5e Wtk R.S.E. Engelken
A.L. Conijn
R.J. Bersma

   

Op 25-08-71 wordt ik als 5e wtk geplaatst op Straat Rio.

In Hong Kong aangekomen lag Straat Rio al voor anker en kon ik gelijk aan boord. Ik ging mee tot aan Yokohama en vloog daar vandaan naar Holland terug. Maar voor het zover was zouden we eerst nog een orkaantje uitzitten. De Orkaan kruiste onze route zodat we met de motor op Zeer Langzaam Vooruit probeerden op afstand te blijven. Door steeds van richting te veranderen, bleef de orkaan ons pesten. Het gevolg was een enorme deining bij een redelijk rustige wind.

   

Maar dan komen we toch veilig aan in Japan.
Op de rechter foto gezicht over de Yamashita pier van Yokohama genomen vanuit een oude vuurtoren.
In het midden ligt de Straat Rio.

Ab de Bree (4e wtk) verteld:

In een van de Japanse havens was een klep gewisseld. Toen wij 's avonds vertrokken werd een bonkend geluid waargenomen (ik meen in poot 8).
Er werd zo snel mogelijk gekeken wat er aan de hand was. Door de spoelpoorten zagen we een moer op de zuiger liggen. Het zeskant was al aardig rond geworden. Het bleek zo'n grote moer te zij waarmee je het klephuis vastzette op de cylinderkop. In de voering zaten overal kleine putjes veroorzaakt door het stuiteren van de moer. De voering hoefde gelukkig niet getrokken te worden. De moer kan maar op een manier op die zuiger terecht zijn gekomen en wel doordat iemand die waarschijnlijk even in het uitlaatgat van het klaar staande reserve klephuis heeft gelegd.
Toen ik na de Straat Rio als derde ging varen was altijd het eerste wad ik deed, kijken of er niets in de klephuizen lag.

Een andere gebeurtenis:
We lagen op de boeien, ik dacht in Nagoya, Het anker was van de ketting losgemaakt om op de meerboei vast te maken. En wat denk je; trekken ze die grote harpsluiting vast in de kluis. Hwtk Reuvers gaf mij opdracht om daar aan wat aan te doen. Met het bootsmansstoeltje ben ik onder de kluis gaan hangen en ben ik meer dan een uur met de snijbrander bezig geweest om de pen van de sluiting door te branden.

 

Dan mag ik voor de eerste keer na anderhalf jaar varen met verlof op 16 oktober 1971


Ga verder