Straat Mozambique



Roep letters PHTP
Werf C. van der Giessen & Zonen Krimpen a/d IJssel
Bouwnummer 767
Afmetingen L x B x H 58.00 x 21.41 x 12.69
8.072b, 4.617n, 13.903d
Passagiers 6
Motor 2 tew 10 cil B&W - P. Smit 740 x 1600
Vermogen 8.800 rpk
Snelheid 16.5 knots
te water gelaten 14 mei 1954
Geschiedenis 1977: Mercury Gulf, Panama
1981: Saudi Sunrise, Jeddah
1984: Gesloopt te Kaohsiung

28-04-72 monsterde ik aan op Straat Mozambique als 5e wtk.
De lijn was de CHIWAS oftewel de China West Afrika lijn. Havens binnen de CHIWAS waren:
Shanghai, Hong Kong, Singapore, Port Kelang, Durban, East London, Port Elizabeth, Kaapstad, Pointe Noire, Lagos Apapa, Cotonou, Lome, Tema, Abidjan, Monrovia, Freetown, Dakar, Conakry.
Op de terugweg werden ook Walvisbaai en Laurenço Marques aangelopen.

Bemanningslijst:

Kapitein J.G.M. Spijker
A. Bikker
1e stuurman H.W. Louët Feisser
R. Hol (Ronald)
2e stuurman R.P. Koerse
3e stuurman R. Westerhuis (Ruud)
4e stuurman L. Oosthuizen (Leo) met vrouw
ll stuurman C. Zwaan (Cor)
R. Rijsmus (Ruud)
Radio Officier L. van der Giessen
Hoofd Wtk F. Huizinga (Frits)
2e Wtk C.F. von Stein
3e Wtk J. Hooglander (Jan)
P. de Boquair (Paco) met vrouw
4e Wtk P.F. van de Blink (Pieter of Fokko)
F. Chielie (Frank)
5e Wtk J.H. Austie (Jan)
R.J. Bersma (Robert)
P.J.M. Geerlings (Paul)
ll Wtk H.A.V. Reinders (Herman of Moe)
R. Krijt (Ruud)
B. de Kok (Bert)
J. Berends

Op deze pagina is de indeling van de verschillende dekken te zien, zodat je een indruk krijgt wie waar woonde.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Mijn_Hut

Toen ik aan boord kwam, stond mijn hutkoffer al aan boord, zodat ik direct kon beginnen met het inrichten. Elk item heeft zo zijn vaste plaats, omdat elke hut ongeveer de zelfde indeling heeft.
Het inrichten is dus een kwestie van een uur. Een gordijn voor de deur en het bier kon geschonken worden. Bij de KJCPL was het de gewoonte dat als je in je hut was en niet sliep had je de deur open en een gordijn ervoor. Iedereen was dan welkom om een biertje te krijgen of geven. Elke hut was voorzien van een drukknop (de zogenaamde Tiet) en wie er op drukte gaf een rondje weg. Die knop liet een bel rinkelen en een lampje branden bij de steward die aangesneld kwam om de bestelling op een bonnetje te schrijven. Handtekening er op en aan het einde van de maand werd het van je gage afgetrokken. De gemonteerde fan geeft blijk van vertrouwen in de AC (airconditioning installatie) aan boord.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Langs_de_kant_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Langs_de_kant_2

Sjanghai was aan de Oost kant het uiteinde van de lijn en Conakry aan de West kant.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Neptunes4  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Neptunes2 

Op de Indische Oceaan werd de overgang van de evenaar gevierd met een bezoek van Neptunus, waarbij iedereen uit voorzorg een minimum aan kleding aan had. De Sparks (in het midden) is nog niet eerder de evenaar gepasseerd en is de klos. Ook leerling wtk Ruud Rijsmus is de sigaar en krijgt een emmer zooi over het hoofd. Neptunus (2e wtk) en zijn eega (1e stuurman) hebben goed voor zich zelf gezorgd (blikje Tiger) Dit alles onder toezicht van het gezag.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/broadway%20mansion%20hotel%20Shanghai  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Gouden%20Boedha  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Heiligie%20grot

In Shanghai aan de zeer modderige rivier Yang Tse Kiang krijgen we langs de kant de gebruikelijke verrassing: Uitgassen.
In de ruimen zijn beestjes gevonden (welk schip heeft nu geen kakkerlakken) en dus moet de boel ontsmet worden. Dat betekend dat de hele bemanning van boord moet voor een paar dagen. We logeren in het Broadway Mansion Hotel. Om het verblijf wat veraangenamen werd er een tripje georganiseerd naar het meren gebied van Hong Chow. Daar waren diverse oude tempels te bekijken. Daar logeerden we in het zeer luxe koloniale hotel. De kamers zijn schitterend in oud Engelse stijl ingericht en elke kamer heeft een bad. De Sparks (van der Giessen) neemt gelijk een duik en valt prompt in bad in slaap. Gelukkig bleef hij net met zijn neus boven water.
We bezoeken een aantal toeristische atracties. De tempel van de Gouden Boeddha en een heilige grot. In de heilige grot zat een gat in het plafond, als je goed keek en de zon scheen op een bepaald tijdstip kon je door de berg heen kijken.

The Peoples Republic of China was in die jaren heel strikt in de communistische leer, de mensen liepen in eenvormige kleurloze kleding en er viel niet veel te bleven voor een normaal zeeman. Behalve lekker eten dan. Dat gebeurde in het Zeemanshuis en was altijd perfect verzorgd. Fantastische gerechten zoals Peking Eend en Vogelnestjes soep werden geserveerd. Nu had ik nog nooit echte vogelnestjes soep gezien en mijn verbazing was enorm toe de schaal op tafel kwam met daarin de soep waarin een compleet vogelnest dreef van witgekookte takjes en de vogeltjes netjes mee gekookt. Ook stond er een grote schaal met kip op tafel waarbij de Sparks verlekkerd zijn lippen aflikte. Hij altijd dat je bij hem in het dorp alleen maar lekker kon eten: Kip met patat en sjantetter (mayonaise) dat was beter dan al die buitenlandse troep. Dus die kip leek hem wel. Voordat we konden aanvallen kwam er een behulpzame chinees de kip voorsnijden. In duizend stukjes met bot en al. Dan kon je lekker kluiven en de botjes uit tuffen.
De Sparks trok zo'n verbijsterd gezicht dat de hele tafel niet meer bij wam van het lachen. Dat is niet meer goed gekomen.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Lagos_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/IkoyiHotelLagos  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Dakar_1

Aan de Afrikaanse Westkust zijn de havens van Lagos (toen nog wel) en  Dakar geliefd vanwege een hotel met heerlijk zwembad. In Lagos was dit het Ikoyi Hotel

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Zeevissen_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/cinquante%20francs 

Op de kust kon je leuk zeevissen en vreemde dingen vangen: 4e wtk Pieter van de Blink heeft een Papagaaivis gevangen, een linke vis die fel kan bijten en niet eetbaar is Tijdens het zwemmen in de branding zie ik plotseling iets goudkleurigs glinsteren in het water en zie ook tot mijn schrik dat het mijn horloge was. Het bandje moet zijn gebroken. Weg was mijn mooie Tissot! We hebben het in de stroming niet meer terug kunnen vinden.

In Conakry (Guinée) is duidelijk te merken dat de Fransen het land verlaten hebben en alles van waarde meegenomen. De taxi's zijn in zeer slechte staat, ik tilde het tapijtje op en zag de straat onder me door gaan. Ook de munteenheid (Franc) had nog maar weinig waarde en die kon de volgende dag wel tot 1% gezakt zijn. Dus als je geld opnam moest je het zo snel mogelijk weer uitgeven. Om een potje bier te kopen had je op een gegeven moment wel 10.000 Francs nodig terwijl de biljetten 50 of 100 Franc waren. Je ging dus met stapels geld de wal op.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Mako_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/1973%20scheepshond%20sexy%20Straat%20Mozambique 

Ook op de westkust ben ik zoals waarschijnlijk velen voor en na mij er in gestonken. We kwamen een man tegen die een aap te koop aanbood. Het beest zat heel zielig met een ketting aan een palm boom gebonden. Ik dacht de redder uit te hagen en kocht de aap. Ik was heilig van plan goed voor hem te zorgen aan boord. Nu weet je dat er een dag later een volgende aap aan die palm zou zitten.
Aan boord had hij het heel goed vonden we toen, maar in Japan zouden we in dok en nog wel in de winter. Dat zou veel te koud voor hem zijn dus heb ik hem in Hong Kong weer verkocht aan een bemanningslid.

Overigens was de aap niet het enige niet menselijke bemanningslid, scheepshond Sexy zat al een aantal jaren aan boord (Foto Onno Hess).

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Kerstdiner_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Kerstdiner_2  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Aan%20de%20bar  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/BBQ

Het Kerstdiner is uitgebreid, lekker en gezellig, zoals trouwens de hele sfeer op dit schip.
Biertje aan de bar: v.l.n.r. Mevr. Koerse, 2nd von Stein, Leo Oosthuizen,Mevr. Oosthuizen, Mevr. Boquair, Paco Boquair, Frank Chielie, Sparks v.d. Giessen, Cor Zwaan, Arie Bikker.
Bij de BBQ genieten Stuurman Hol (Alco), 4e wtk Pieter van de Blink, ik en rechts 5e wtk Paul Geerlings van een heerlijk biertje. Regelmatig wordt er een smoes verzonnen om een BBQ te houden.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Yokohama_Op_de_Boei  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Droogdok_Yokohama_1  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Droogdok_Yokohama_3  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Droogdok_Yokohama_5

In Japan moeten we op de boei in Yokohama liggen wachten tot we in dok kunnen. De volgende dag is het zover en varen we het droogdok in. Op de bodem van het dok lijkt het schip enorm. De schroef en de pokhout schroefas afdichting krijgen een beurt.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Mount_Fuji

Als we het dok uitgaan is Mount Fuji helder zichtbaar. Het gezegde was, dat als je bij vertrek uit Japan de berg kon zien, kwam je er terug. Dat is jaren later uitgekomen.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/QE-II_Hong%20Kong

Terug in Hong Kong zagen we dit trieste tafereel. Het uitgebrande wrak van de Queen Elisabeth. Dit wrak was in een James Bond film gebruikt als decor voor een onderkomen van de boef uit de film.

Op 6 februari 1973 is mijn term ten einde en ga ik op verlof.


Ga verder