Straat Hong Kong

Hasko Starrenburg maakte de eerste reis van de Straat Hong Kong mee. Hij maakte daar een aantal foto's van en verteld er over

Toen ik thuis kwam van de Tjiliwong begon ik meteen voor A te studeren en toen ik eenmaal geslaagd was belde ik het hoofdkantoor en vertelde hun dat ik weer naar zee wilde, ofschoon mijn verlof nog niet over was. Ik wilde namelijk nog graag op een van de BRT schepen varen voordat ze gesloopt werden. Maar wat ze mij aanboden overschreed mijn verwachtingen. Ik was bestemd voor de Straat Hong Kong die nog in aanbouw was in Japan en bovendien als 4de WTK. Ik was No 128 op de ranglijst en ik had verwacht nog een term als 5de WTK te varen voordat ik rijp werd geacht voor promotie. Toen ik in Shimizu aankwam vroeg de 2de WTK of ik een kort-verband WTK was want hij kon mijn naam niet vinden op de ranglijst. Hij was alleen maar niet ver genoeg terug gegaan.

Ik had het erg naar mijn zin op de werf en ik leerde er veel, maar het gold niet als vaartijd.

De Straat Hong Kong was door de KJCPL besteld (Straat Holland was KPM), and volgens het contract zou het schip cash betaald worden bij oplevering (Minus de deposit). Voor zover ik mij herinner was the totale prijs voor de Straat Hong Kong 15 million US dollars. NKK wilde wel graag dit geld in haar zakken hebben en de Straat Hong Kong was precies op tijd klaar. De KJCPL had daar niet op gerekend. Ze verwachtten dat het schip te laat klaar zou zijn, zoals het gewoonlijk was. Als gevolg daarvan lagen we een paar weken aan de container kade (die toen in aanbouw was) in Yokohama voordat we aan onze eerste reis begonnen. Deze foto's zijn genomen gedurende die tijd dat de Straat Hong Kong daar mooi lag te zijn.

     

Deze officiële foto is gemaakt bij de overdracht van de Straat Hong Kong.
Dezelfde foto is ook in de RIL post, maar ik zal proberen de namen te geven van de mensen op de foto.

Het zijn, zittende van links, Kok (5de WTK), Kruithof (5de WTK), Leenheer (3de Off), Koomen(?) (2de WTK), Voight (Kapitijn), Reyneker, Beunders (HWTK), (?) (1ste OFF), Bos (2de Off), Dekker (3de WTK). Staande van links. HS (4de WTK), de Jonge (4de WTK), Bloemendaal (5de WTK), (?) (4de Off). Dat is voor zover ik me herinner, het is nogal een tijdje geleden.

 

Tijdens de eerste reis op weg naar Hong Kong heb ik diverse foto's gemaakt en kwamen ook we de Straat Rio tegen.

       
   

Hier is de Straat Hong Kong voor de eerste keer in Hong Kong, de achtersteven van de Ruys is zichtbaar achter de boeg van de Straat Hong Kong.

 

Weer in Hong Kong, maar op de terugreis op weg naar Japan is de Straat Hobart ook in Hong Kong op haar eerste reis naar Zuid Amerika.

   

Gezelligheid aan de bar met Mrs Voight (de vrouw van de Kapitijn) en 4de stuurman Simon Hoven. Ter gelegenheid van de verjaardag van zijn verloofde was er een feestje dat gegeven werd door 4de WTK de Jonge. Een foto van de betreffende jongdame staat op de tafel zodat ze (in symbolie) aanwezig kon zijn. Op de foto zijn, van links, de Jonge (dd 4de WTK), Hoven (4de Stuurman), Kruithof (5de WTK), HS, en Bloemendaal (5de WTK).

   

We hadden extra mensen aan boord voor de eerste reis, maar de HWTK wilde gelijk van het begin maar één WTK op wacht hebben, want dat was hoe het schip bedoeld was te varen. Als een gevolg daarvan waren we niet bepaald overwerkd. De HWT was Beunders en die was met een Japanse jongedame getrouwd. Vandaar dat hij graag op de nieuwbouw in Japan zat en hij was ook de HWTK bij de nieuwbouw van de Straat Fushimi. Er was een 2de HWTK bij de nieuwbouw en die had het gehele overzicht. Dit was Schriemer en hij werd de HWTK van de Straat Honshu.

Al op de eerste reis haden we een op hol slaande hulpmotor. De HWTK dacht dat het de schuld was van de Woodward regulateur en hij vertelde mij de regulater uit elkaar to halen om te zien wat we er aan konden doen. Ik was er niet zo gelukkig mee, want de regulateurs waren verzegeld door de fabrikant en er was een reden voor om hem te demonteren. Het was dan ook geen sucses.

De 2de stuurman heette Bos en hij was lang en mager. Hij wilde een nieuwe bloes hebben en hij vroeg de manager van het hotel om het te organiseren. En zo, een paar dagen later, kwam er een leerling kleermaker om de maten te nemen. De leerling nam de maten en vertrok, maar een halfuur later was hij terug. Zijn baas had hem verteld dat de maten die hij genomen had onmogelijk waren. Zodoende nam de leerling de maten opnieuw en vertrok weer. Half een uur later kwam een andere leerling en opnieuw werden de maten genomen, daarna vertrok ook de tweede leerling. Opnieuw een halfuur later kwam er iemand aan om de maten te nemen, maar deze keer was het de kleermaker zelf. Tenslotte, toen hij zelf de maten genomen had geloofde hij ze, maar ik twijfel er niet aan dat de eerste leerling ernstig aangesproken was toen hij voor de eerste keer met de maten bij zijn baas aankwam.

Hier onder is mijn invitatie voor de tewaterlating van de Straat Hobart. Wel jammer dat deze tewaterlating plaats vond terwijl de Straat Hong Kong net haar proefvaart maakte. De 2de WTK was er van overtuigd dat dit niet toevallig was.

 

Na de eerste reis van de Straat Hong Kong gingen al de extra mensen er af en ik ging naar de Straat Towa.

Hasko Starrenburg

Simon Hoven:

Ook Simon heeft nog foto's van die eerste reis.
Links de Hongkong tijdens de proefvaart. In het midden: In de bar met v.l.n.r. Piet Leenheer, Evert (Stek) van Tellingen,Harry Voigt,Hasko Starrenburg en Ton Bloemendaal. De onderste kop is van Simon. Op de laatste foto zijn Bloemendaal, Kruidhof en Hoven in Port Swettenham aan het varen het zeilbootje.