Straat Freetown

Roep letters PHUH
Werf N.V. Machinefabriek P. Smit Jr. Rotterdam
Bouwnummer 642
Afmetingen L x B x H 156,80 x 20,52 x 12,19m
9.317b, 5.194n, 12.702d
Passagiers 0
Motor 2 tew 6 cil. B&W 840x1800
Vermogen 12.100 rpk
Snelheid 20 kn.
te water gelaten 12 december 1963
Geschiedenis 1972: verlengd met een ruim bij Asano Dockyard Yokohama.
1973: Asian Ensign
1975: Straat Freetown
1977: Overgedragen aan Nedlloyd Lijnen BV. als Nedlloyd Freetown
1983: Kota Wijaya (Pacific Interocean Lines Singapore
1988: op 27 oktober aangekomen te Shanghai voor de sloop

Op 05-03-1976 kwam ik samen met mijn vrouw (we waren net getrouwd) in Singapore aan boord van Straat Freetown als 3e wtk.
Straat Freetown voer in de Thailand - New Zealand Dienst. Bangkok als eindpunt in de Oost met verder havens als Singapore, Penang, Port Kelang Surabaja en Jakarta. In Nieuw Zeeland werden Tauranga (Mt. Manganui), Auckland, Wellington, Lyttelton, Picton, Napier en Dunedin aangedaan. Tussendoor doen we nog de eilanden Noumea en Fiji aan.

Kapitein S. Westerweel
R. Severien
1e stuurman J.P. Goossens
F.C. van Amersfoorth
2e stuurman L.M. Drewes (Leo)
Th. P. van der Heyden (Theo)
3e stuurman F.D.R.L.A. Berger (Franklin)
J. Klein (Jan)
4e stuurman A.C. Schweigmann (Guus)
Radio Officier H.A. Krul (Hennie)
Hoofd Wtk A. Volkert
H.L. Frenks
2e Wtk J.N. Sol (Jo)
W. Westerhof (Willempie)
3e Wtk R.J. Bersma (Robert)
4e Wtk S.M.J.M. Ooms (Stan)
H.A.V. Reinders (Herman / Moe)
5e Wtk J. van der Zouw (Jan / Woody)
ll Wtk J. Willemsen (Han)
J.N. Klaver (Hans)
Stewardess G.A. Bersma-Stob (Ineke)
photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Onze_Hut  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Auto_huren 

Onze hut aan stuurboord hadden we al snel volgens de geldende regels ingericht en kon het leven gewoon weer door gaan.

Nieuw Zeeland is net als AustraliŽ een land waar de haven arbeiders (Wharffies genaamd) veel te vertellen hadden. Als het ook maar even begon te regenen gingen de luiken dicht. Het gevolg was dat we veel tijd hadden om de wal op te gaan. Vooral in Mount Manganui (Tauranga) was dat een genoegen. Er werden Mini's gehuurd en een tocht gemaakt naar het vulkanische gebied bij Rotorua.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Mud_Pool  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Emerald%20Pool%202  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Champagne%20pool%202  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Painters_Palet 

Het gebied staat bekend om de vele vulkanische activiteit zoals geisers, zwavel gaten en kokende modder (Blub-Blub).
Er was ook een grote poel waar het water kookte en borrelde alsof het een glas champagne was en een plas met veel verschillende kleuren die omhoog kwamen die bekend staat als het "Painters Palet". Daar moest je over een smalle plank over heen lopen. Tegenwoordig is daar een grote betonnen brug aangelegd. Bah wat smakeloos!

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Waimangu_Valley%209

Het allermooiste stuk natuur daar was toch wel de Waimangu Valley. Een gebied dat is ontstaan door een vulkaan uitbarsting zo'n 100 jaar geleden. Er is daar in een dal een soort prehistorisch bos gegroeid, waar je je echt in het paradijs waant.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Mt%20Manganui%202  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Golven%20rond%20de%20Mount%204  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Golven%20rond%20de%20Mount%206 

De haven van Tauranga is genoemd naar de berg ernaast: de Mount Manganui. Dit betekent "Big Mountain" in de Maori taal en is heel lang een onneembare versting van de Maori's geweest. Een wandeling naar de top door een woud van Varenbomen was zeer de moeite waard en liep in een spiraal om de berg heen.
De wandeling begon bij de haven en ging langs de ingang van de baai. Daar stond vaak een mooie deining die voor spectaculaire plaatjes zorgde.
4e wtk Herman Reijnders ging een keer mee en wilde wel eens op de punt van een rots naar de golven kijken. Die waren wat hoger dan hij had verwacht! Gelukkig bleef het bij een nat pak.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Luchtfoto 

2e stuurman Franklin Berger kende iemand in de Mount die piloot was in een sport vliegtuigje. Omdat deze piloot vlieg uren moest maken voor zijn brevet, konden we op een dag mee een rondvlucht maken. We kwamen daarbij ook over de haven en ik kon zo een leuke foto van het schip maken.
Hier zie je al heel voorzichten een klein begin van een rommelig dek met een eerste container. Dit zou het begin van het einde zijn voor deze prachtige schepen binnen 10 jaar.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Verjaardag 

Aan boord vieren we de verjaardag van Ien. Links Franklin Berger, daarnaast Guus Schweigmann en Han Willemsen. Rechts naast het feestvarken staan Jo Sol en Stan Ooms.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Dunedin  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Picton 

Varen in Nieuw-Zeeland is prachtig. Het Zuid eiland kent hele Fjorden gebieden zoals Dunedin en Picton. Lastig navigeren door de Queen Charlotte Sounds, maar een genot om aan dek te zitten met een koele amfora.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Zwarte_bende 

Het varen met een Chinese bemanning had tot gevolg dat we standaard bezoek kregen van de "zwarte bende" De douane die kwam controleren op het smokkelen van drugs en andere vrolijke zaken. In een aantal hutten werd onder andere de betimmering verwijderd omdat de speurhond aansloeg. Uiteraard zonder resultaat, want de zooi was allang weg. Echter in een dubbele bodem van een kastje in de officiers salon werd toch een flinke partij Cannabis gevonden.


photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Kelekar
 

In IndonesiŽ deden we Tandjong Priok aan en 2 schepen achter ons lag een prachtig oud bootje dat onmiskenbaar een oude KPMer was: de Kelekar. Jaren lang was de geschiedenis van dit scheepje mij onbekend, totdat Kombuispraat de oplossing bracht.

Willem van de schepen-website Arendnet meldde het volgende:

m/s BATOEBAHRA imo nr: 5281295 (1952-1959)
naamsein: PCZA
Scheepswerf "De Noord", N.V., Alblasserdam. (614)
Brt: 1.331, nrt: 707, dwt: 1.834 lxbxh: 68,50 (64,70) x 12,10 x 5,82 (4,83)
Vrachtschip met accommodatie voor 12 hut- en 353 dekpassagiers. 53 bemanningsleden.
Atlas-Polar dieselmotor, 2 tew, 7 cil., 850 rpk, 9,5 mijl.
Machinebouwer: Atlas-Polar A/B., Stockholm

Historie:
Tewaterlating 8 december 1947, proefvaart 26 april 1948 en 4 mei 1948 opgeleverd.
Vertrok 7 mei maar Ned. IndiŽ.
In 1948 gebouwd in opdracht van de Nederlandse regering en in beheer gegeven bij de K.P.M.
In 1952 overgedragen aan N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
09.1952-1959 BATOEBAHRA, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam.
09.1959-1965 POLLERA, Compania Naviera Extremo Oriente S.A., Panama.
1965-1968 TELUK KAMRAU, P.T. Pelayaran Nasional Djakarta Lloyd, Jakarta-IndonesiŽ.
1968-1984 KELEKAR, P.T. Pelayaran Nasional (Pelni), Djakarta, IndonesiŽ.
Eind 1984 gesloopt bij Sloop Mij.Krakatau te Merak. (West Java)

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Wapen%20vergunning 

In de jaren 70 was een belangrijk onderdeel van vermaak aan boord de film kisten van de firma Walport. Aan boord was altijd een 16mm film projector met geluid, zodat menig avond gevuld werd met films van hoogdravend kaliber. Met name western films werden altijd met enthousiasme ontvangen. Veel bekende acteurs speelden er in mee zoals de broers Co Starring en Also Starring.

In Japan werden in die jaren mooie replica's verkocht van oude western revolvers zoals de Colt 45 Frontier. Samen met Herman Reijnders op de Straat Mozambique kocht ik ooit zo'n ding en bij de vertoning van de cowboy films werd die in de broekriem gestoken, zodat we mee konden schieten bij de gevechten. Je kon er een soort klappertjes in doen, die zorgden voor het geluid en de bijbehorende rook en geur effecten. Feest gegarandeerd.

Om zo'n geval op een volgend schip te krijgen ging hij in de hutkoffer. De mijne kwam zo in Singapore terecht en werd door de douane gevonden. De eerst volgende keer dat ik in Singapore aan kwam moest ik opdraven bij de "Arms and Explosives Branch" van de Politie. Het verhaal van de cowboy films kon nauwelijks een glimlach veroorzaken bij de Chinese officier. Desondanks kreeg ik een eenmalige "Export License for Firearms", zolang de replica nooit meer in Singapore terug kwam. Wel een foto waard vond ik toen.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Singapore%20in%201976%20-%201  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Singapore%20in%201976%20-%202 

De anzichtkaarten die we vanuit Singapore aan familie sturen kwamen op een dag boven water en geven een mooi beeld hoe Singapore er in die dagen uit zag.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Clifford_Pier 

Als je voor anker lag op de rede van Singapore kon je met een taxi bootje naar Clifford Pier om te stappen.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Droogdok%20Singapore%202  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Droogdok%20Singapore%201 

In Singapore gaan we in dok bij de firma Keppel. Tegenover het dok licht een eilandje waar een kabelbaan naar toe gaat. Vanuit de gondels heb je een prachtig uitzicht over het schip in dok.

Op 09-08-76 word ik overgeplaatst naar de Straat Cumberland.


Lang voor mijn tijd (in 1968-1969), zat Antoon Blijlevens ook op de Straat Freetown en hij heeft daar ook nog wat foto's van.

foto  foto  foto  foto 

Links de hut van een 5e wtk. In het ruim werd een roerblad voor een supertanker vervoerd vanuit Japan naar Kaapstad. Onderweg kwamen ze zwaar weer tegen.

foto  foto  foto foto 

In Yokohama wordt een vissersboot als lading aan dek gezet. Onderweg moet er aan dek altijd worden geschilderd op een schip.

In 1979 ging Straat Freetown als Nedlloyd Freetown in Hong Kong in dok en werd daar overvallen door een Tyfoon. Antoon Blijlevens stuurde daar ook wat mooie foto's van. Kijk hier.


Ga verder