Home | Wegwijzer | Vaartijd

Straat Cumberland

Straat Cumberland
Roep letters PHTZ
Werf Scheepswerf de Merwede Hardinxveld-Giessendam
Afmetingen L x B x H 138,58 x 18,86 x 10,90 m
7.544b, 4.108n, 9.976d
Bouwnummer 549
Passagiers 12
Motor 2 tew 6 cil. B & W - P. Smit Jr. 740x1600
Vermogen 7200 rpk
Snelheid 16kn
te water gelaten 20 februari 1960
Geschiedenis 1970: verlengd met een ruim Asano Dockyard Yokohama
1977: Over naar Nedlloyd Lijnen NV
1978: Nedlloyd Cumberland
1979: Saudi Enterprise, Jeddah
1984: op 1 mei in Shanghai aangekomen voor de sloop

We zijn vanuit Christchurch naar Auckland gevlogen om op te stappen op Straat Cumberland.
Daar ontmoeten we 2 bekenden: Joep Florie, die 3e stuurman is en waar ik mee op de zeevaartschool heb gezeten en 3e wtk Rob Dinkelaar waar ik eerder mee heb gevaren.

Kapitein W.C Bouter
van Schoondrager
1e stuurman W.J. Florie
2e Stuurman B.W. Jansen (Ben)
J.P.G. Florie (Joep)
3e Stuurman P.J. de Boer (Peter)
Radio Officier A.P. van de Bosch (Ome Piet)
Hwtk J.E. Hartzuiker
2e wtk G.V. Nijdam (Vincent)
3e wtk R. Dinkelaar (Rob)
4e wtk R.J. Bersma (Robert)
5e wtk Franz Maschke
A. Schoutsen (Ton)
ll wtk A.J. van Mourik (Arjan)
D. Roovers (Dirk)
Stewardess Mieke Dinkelaar
Ineke Bersma
   

De stemming aan boord is zeer gezellig. Rechts 2e wtk Vincent Nijdam met Mieke Dinkelaar en links op de bank Robbie Dinkelaar die zich ook vermaakt met mijn Ineke.

Op een vrijdag avond in Auckland gaan de sparks Ome Piet en 3e stuurman Ben samen de wal op om een glaasje te nuttigen. Wij zitten met de kapitein (die een vriendje bleek van Hwtk Frenks en dus niet van ons) aan de bar te kletsen als ineens de ouwe aan de telefoon geroepen wordt. Wat blijkt, Ben en Piet hadden zo'n hoge nood, dat ze in een papierbak in Queenstreet een plasje hebben gepleegd en zijn daarbij op heterdaad betrapt door 2 bobbies en meegenomen naar het politie bureau, waar ze nu vast zitten. Iedereen lacht zich een bult, behalve de ouwe natuurlijk, want die wil de volgende dag varen. Bovendien begint hij met z'n zatte kop te zeuren over de 2 beste officieren die hij heeft en hoe hebben ze dat nu kunnen doen enz. en vraagt half jankend aan de agent, die het officieel komt vertellen of ze hen a.u.b. weer los willen laten. Ze blijken tot 3 uur in het gevang te hebben gezeten en moeten meteen om 10 uur 's morgens voor komen. In de loop van de ochtend komen ze met een vermaning aan de broek en een boete van $30,- weer aan boord en kunnen we vertrekken richting de Mount.
In Nieuw Zeeland komen we ook regelmatig andere schepen van de club tegen, waar bij dan een potje gevoetbald moet worden. In dit geval was Straat Freetown (waar ik net vanaf kwam) ook in Mt. Manganui.

 

De sleepboot is op weg om Straat Freetown uit de woelige zee buiten naar de haven te brengen

   

Links het team van de Straat Freetown met o.a. rechts boven in het rode shirt Hwtk H.L. Frenks en links van hem 3e wtk Jacques van Selm. 2e van links onderaan ll. wtk Hans Klaver.
Na het voetbal is er een feestje aan boord van de Cumberland waar het nog heel gezellig en laat is geworden.
Rechts het team van de Straat Cumberland met o.a. links boven 3e wtk Rob Dinkelaar, dan Ton Schoutsen en in het midden Mieke Dinkelaar. 2e van links onder is 2e stuurman Joep Florie. Midden onder 2e wtk Vincent Nijdam

 

Achter de bar links Ome Piet, 1e stuurman Florie, 2e stuurman Florie, een onbekende en 2e wtk Vincent Nijdam. Op de voorgrond Herman Reijnders van de Freetown dansend met Ngairy, een vriendin uit de Mount. Maar dan is het feest voorbij en moet Straat Freetown weer vertrekken

 

Ook nu werd er weer om de Mount gewandeld en dat leverde het volgende sfeer plaatje op:

 

In Manilla is het op 14-09-76 dan weer zover. Het zit er op en we vliegen naar huis voor een wel verdiend verlof in Nederland.

Uit het wachtboekje:

Clinometer test

Clinometer getal tussen de 3.5 en 4.5 houden

C-getal = U x C x 100
S x M
C = Constante van de meter = 1.056
U = Uitslag in 30 sec (min = 38 max = 45)
S = Slingertijd = 30 sec.
M = Maximum graden vrije val = 40

Verzocht deze test 3-maandelijks te houden. (Melden bij de 2e wtk)

Cinometer dient gesmeerd te worden met Mobil DTE-Light of Shell Turbo T33

C zodanig kiezen dat het clinometer getal kleiner uitvalt dan 3.5. De meter moet dan dus worden overhaald: Oppoetsen, draaipunten gladschuren en smeren!

Ga verder