Home | Wegwijzer | Stork

Stork HOTLo Scheepsmotor

cylindervoering

De cylindervoering van speciaal gietijzer is in het onderste gedeelte voorzien van tangentiale spoelpoorten over de gehele omtrek. De voering wordt door middel van een flens aan de bovenzijde door het cylinderdeksel in het cylinderblok vastgeklemd en kan naar beneden vrij uitzetten. Het deel boven de spoelpoorten wordt met zoetwater gekoeld.

photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2011  photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2012 

De juiste stand van de spoelpoorten is voor een goede spoeling van groot belang. Met het frezen zijn gespecialiseerde vakmensen belast.

cylinderdeksel


photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2013  photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2014 

Het met zoetwater gekoelde, molybdeen gietstalen cylinderdeksel wordt met lange tapeinden op het cylinderblok bevestigd. De vier uitlaatkleppen zijn rondom de centraal geplaatste verstuiver gerangschikt. Verder bevinden zich in het deksel een aanzetklep, een veiligheidsklep en een indicateurkraan. Zoals uit de afbeeldingen op deze pagina blijkt, is de gehele verbrandingsruimte in het doorgediepte deksel ondergebracht, zodat het bovenste gedeelte van de voering niet aan de hoogste temperaturen wordt blootgesteld.

Verbrandingsruimte

De verbrandingsruimte is in het doorgediepte deksel ondergebracht.
Als de zuiger in de hoogste stand staat heeft de verbrandingsruimte de vorm van een kegel met in de top de centraal geplaatste verstuiver, die de brandstof inspuit door een aantal radiaal gerichte verstuivergaatjes. Door de tangentiale stand van de spoelpoorten krijgt de binnentredende lucht een draaiende beweging, die behouden blijft tijdens de compressie, zodat op het moment van inspuiting een uitstekende menging en dientengevolge een volledige verbranding optreedt.

Uitlaatkleppen

Elke uitlaatklep is gemonteerd in een afzonderlijk huis, ten behoeve van een gemakkelijke demontage. De klephuizen worden met zoetwater gekoeld. De vier kleppen van elke cylinder worden paarsgewijs door twee klephefbomen bediend. Het klephefmechanisme wordt aangedreven door de hooggelegen nokkenas en bestaat uit een nokrol, een stootstang, een klephefboom en een juk. De klephefboom is met een bolscharnier verbonden aan het juk dat in een verticale bus wordt geleid en voorzien is van twee instelbare taatsbouten, die op de geharde klepstangeinden drukken.

photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2015  photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2016 

De uitlaatkleppen zijn in watergekoelde klephuizen gemonteerd.
De vier kleppen in elke cylinder worden paarsgewijs door twee klephefbomen via jukken bediend. Het klep mechanisme wordt aangedreven door de hooggelegen nokkenas.

Zuiger

De zuiger bestaat uit twee delen, nl. de molybdeen gietstalen kop en de gietijzeren geleidering van iets grotere diameter, die tezamen door lange elastische tapeinden op de flens van de zuigerstang zijn bevestigd. De zuigerkop wordt gekoeld door smeerolie die vanaf het kruishoofd wordt toegevoerd door een pijp in de holle zuigerstang en afgevoerd door de ringvormige ruimte tussen de toevoerpijp en de boring in de zuigerstang.

photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2017  photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2018 

De zuigerkop wordt gekoeld door smeerolie die vanaf het kruishoofd door de holle zuigerstang wordt toegevoerd. De zuiger bestaat uit 2 delen die door tapeinden op de zuigerstang flens worden geklemd.

Kruishoofd

Het smeedstalen kruishoofd is met houten bevestigd aan de rechthoekige gietstalen leislof die met een witmetalen loopvlak over de watergekoelde gietijzeren leibaan loopt. De leibanen zijn niet pashouten aan de kolomarmen bevestigd en verstevigen zodoende tevens het frame.

Drijfstang

De smeedstalen drijfstang is van het normale gevorkte marinetype met twee kruishoofdlagers en één krukpenlager. De lagers zijn met witmetaal gevoerd.

Krukas

De krukas bestaat normaal uit twee delen, die in het midden van de motor door zware flenzen met bouten aan elkaar zijn gekoppeld. Bij de kleinste typen bestaat elk deel uit één smeedstuk, de grotere typen hebben een opgebouwde krukas. In afwijking van de gangbare constructie bevatten de krukwangen geen spanningsconcentraties veroorzakende oliekanalen, maar wordt de smeerolie voor het krukpenlager vanaf het kruishoofdlager toegevoerd door een centrale boring in de drijfstang.

photogallery/Stork%20Hotlo/Stork%20Hotlo%2019 

Het inleggen van de krukas moet voorzichtig en met grote nauwkeurigheid geschieden.

Vorige <--> Volgende