s.s. Karsik

De Karsik, de in 1938 voor de Duitse Hansa Linie gebouwde Soneck, was op 10 mei 1940 door de Nederlands Indische regering in beslag genomen.
Dit schip had een bijzondere voortstuwingsinstallatie. De schroef werd aangedreven door een triple expansie machine, die gekombineerd was met een Bauer-Wach turbine. De stoom werd verzorgd door ketels die werden gestookt met poederkool. De gebunkerde steenkool werd door crushers zò fijn vermalen, dat de poederkool door middel van verstuivers in de vuurhaarden kon worden ingespoten. In 1948 is het schip omgebouwd voor oliestook.

Vrijwel onafgebroken heeft dit schip onder de KJCPL vlag gevaren, totdat het in 1963 naar Panama werd verkocht.

       
Roep letters PKDI - PFHJ
Werf Deutsche Schiff- und Maschinenbau AG, Westermünde
Bouwnummer 597
Afmetingen L x B x H 3.104b, 1.799n, 3.378d
100.05 x 13.76 x 7.67m
Passagiers 12
Machine Triple Expansie machine met LD turbine
(580, 925, 1500 x 1000)
Vermogen 1800 ipk
Snelheid 11 kn
te water gelaten 17 juli 1938
Geschiedenis 1938: Soneck, Hansa Bremen
1940: in beslag door NI regering te Padang
1940: Karsik voor KPM
1942: Min. of War Transport
1945: Karsik NI Regering
1946: Karsik KPM
1948: Omgebouwd voor olie stook
1950: Gestrand op Sebukun en weer vlot gebracht
1954: KPM/KJCPL
1963: Pearl of Victoria, Panama
1967: 11 mijl ZW Djeddah op rif gelopen en gesloopt.