Home | Wegwijzer | Tekeningen | Kunst

Schilderijen

Veel kunst schilders hebben de moeite genomen om een KJCPL of KPM schip als onderwerp van hun inspiratie te maken.

Frans Romeijnsen

Geboren 1944 te Terneuzen
Opleiding: De hand van mijn vader, die ook schilderde waardoor ik als kleuter al ijverig de mooie kunstboeken bekraste, tekenen kwam wat later. Onder zijn leiding alles gemaakt wat ik mooi vond met pastel, kleurpotlood en aquarel, na mijn diensttijd volledig toegelegd op olieverf. Portretten, landschappen, stillevens, maar het meest zee en havengezichten, maritieme schilderijen. Ik ben lid van de vereniging van de H.A.L. maar ook op de sites van de K.R.L. en de K.N.S.M. kunt u mij vinden met mijn talloze schepen, meestal van Ned. komaf.

     
     

Hier kunt U zien hoe het schilderij van de Tjiwangi is ontstaan

 

Hier kunt U zien hoe het schilderij van de Straat Magelhaen is ontstaan

Johan Willem Heyting (1915-1995)

Een 3-tal werken uit 1940

     

Phil Belbin

 

Deze prachtige afbeelding van de s.s. Nieuw Holland onder de Sydney Harbour Bridge is beschikbaar gesteld door Hugh Brinkman.

Hij schrijft erbij:

Deze print van een schilderij hangt bij mij al jaren aan de muur in m'n computerkamer en viel me eigenlijk niet meer op.
Het is een afbeelding van het ss. "Nieuw Holland" bij aankomst in Sydney, begin jaren 50.
Hier vaart het nog in de KPM-kleuren en, als ik het goed heb, is het schip vanaf 1953 gaan varen onder de KJCPL-vlag incl. postzegel in de schoorstenen.
Zelf heb ik als jongetje van een jaar of tien met mijn ouders op dit, op die reis overvolle schip, als dekpassagier gevaren van Bangkok naar Soerabaja, eind 1946 (hebben we 10 dagen over gedaan!)
Dat was voor mij een heel avontuur maar wat minder voor mijn ouders.
Later, in '56 kwam ik er weer aan boord maar dan om een maat op te zoeken die er 5e wtk was.
De schilder van het oorspronkelijke stuk is Phil Belbin, een toenmalig bekend Australische tekenaar, illustrator, schilder en vormt een deel van een serie die hij van de Sydney ferry's gemaakt heeft.
Op een vacantie in Australië, helaas alweer jaren geleden, kwam ik in een North Sydney hotelletje deze print tegen, die aan de muur in de lounge hing.
De eigenaar heeft me toen een copy gegeven; hijhad zelf gevaren bij Phillip Burns.

   

Nico Peeters

Nico Peeters is een zeer verdienstelijk schilder die in opdracht prachtig werk maakt van KJCPL schepen.

   

Het schilderij is een deel van de privé-verzameling van R.G. Visser. De heer Visser heeft gevaren als werktuigkundige bij de KJCPL in de '50-er jaren. Het schilderij meet 80x50 cm en is gemaakt in 2000. Voor deze verzamelaar is Nico Peeters nu bezig met een schilderij van de Straat Banka.

 

Dit nieuwste schilderij is in 2011 gereed gekomen en meet 70 x 50 cm en is ook eigendom van de heer R.G. Visser.

In 2018 komt er een cassette met 2 mooie albums uit van Nico Peeters die je nu al kunt bestellen. De folder daarvan is in het Nedelands en Engels beschikbaar.

Hans Breeman

Hans Breeman heeft prachtige aquarellen gemaakt met o.a. KJCPL en KPM schepen als onderwerp. Hierna wat voorbeelden.

             

In 2016 kwam ik de Wonogiri tegen.

 

Jan de Quelery

Jan de Quelery (geboren in Vlissingen in 1957 en medewerker van het maandblad "Blauwe Wimpel") is bekend om zijn historisch accurate en gedetailleerde schilderijen van Tall Ships en een meester in de Nederlandse traditie van de Maritieme Schilderkunst. Kijk voor meer werk van Jan de Quelery op zijn site: www.quelery.nl of mail hem: gallery@quelery.nl.

 

Evert Sikkema

Evert Sikkema is kunstenaar die prachtige aquarellen maakt van schepen en vooral veel KPM en KJCPL schoonheden. Hij werkt graag in opdracht. Je kunt hem bereiken via E-mail: Evert Sikkema

Hier een aantal voorbeelden uit zijn enorme collectie.

                                 

In 2012 voegt Evert weer 2 prachtige werken aan zijn collectie toe: Maetsuycker (1937) en Tegelberg (1938).
de Maetsuycker, gebouwd in 1937 voor de KPM, maar in 1948 overgedragen aan de KJCPL, waarvoor ze nog tot 1960 heeft gevaren. Op de respectabele leeftijd van 37 jaar is ze in 1974 gesloopt.
De Tegelberg nog gedeeltelijk in 'oorlogsgrijs' onderweg in de Rode Zee naar de Egyptische haven Adabya met zo'n 1.800 repatrianten. In het kamp Ataka in de buurt van Adabya kregen de repatrianten van het Rode Kruis een kledingpakket. Evert heeft dit schilderij op verzoek geschilderd. Het was voor iemand die kort geleden 80 jaar werd en die begin 1946 als 14 jarig meisje met de Tegelberg naar Nederlend is gekomen. De Tegelberg heeft van 1938 tot 1948 deel uitgemaakt van de KPM vloot (de tijd bij het B.M.W.T. enz vergeet ik maar even). Net als de Maetsuycker is dit schip ook in 1948 over gegaan naar de KJCPL en in 1968 gesloopt.

   

In november 2012 levert Evert 3 nieuwe werken af bij opdrachtgevers.
De eerste was de Thedens van de KPM. De opdrachtgever heeft een kleine 4 jaar gewerkt voor de KPM in Palembang op Zuid Sumatra.
De Thedens (gebouwd in 1928 en gesloopt in 1956) speelde voor betrokkene een speciale rol. Bij de overplaatsing van Jakarta naar Palembang werd de reis gemaakt met de Thedens.
Hun (eerste) kind zat tijdens de sloepenrol in een boks (of is het box??) op de brug en toen de stoomfluit zich liet horen, ten teken dat de sloepenrol begon, kreeg het kleine kind het op zijn heupen en brulde de hele stuurhut bij elkaar, waarna de kapitein aan de 2e stuurman (als ik het goed heb) de opdracht gaf om het kind rustig te krijgen.
Toen deze mensen in Palembang woonden konden ze aan het geluid van de stoomfluit horen dat de Thedens er aan kwam. Ik moest daarom de Thedens (in haar nadagen) vereeuwigen, varend op de Moesi (Musi) rivier.

Het tweede schilderij ging naar Akkrum. Het is de Straat Singapore geworden, daar de opdrachtgever aan dat schip de mooiste herinneringen had.

De derde is de Sambas van de KPM. Betrokkene had een hele mooie tijd op dit schip mee gemaakt, varend tussen Singapore, Bangkok, Phnom Phen en ik meen Vietnamese havens. Het schip moest afgebeeld worden zoals op een foto liggend op de rede van Singapore met de 'afhaalboot' Margriet er naast. Verder moest de toenmalige skyline met het postkantoor (Fullerton building) ver op de achtergrond zichtbaar zijn (rechts).
de Sambas is gebouwd in 1950, verkocht in 1968 en gesloopt in 1987.

     

Zo rond de kerstdagen en nieuwjaar heeft Evert onderstaand schilderij gemaakt van de Oranje (2) van de Stoomvaart Maatschappij Nederland (SMN).

De NSM in Amsterdam sleepte in 1937 de opdracht binnen voor een bedrag van bijna 13 miljoen gulden. In juli 1939 was het schip gereed.
De afmetingen (afgerond) in meters waren 184 x 25 meter met een bruto tonnage van ruim 20.000 ton (netto een kleine 12.00 ton). In het schip stonden 3 Sulzer motoren die het schip een snelheid gaven van 22,5 knoop. Tijdens de proefvaart werd zelfs een snelheid gemeten van 26,3 knopen, waarmee het het snelste schip ter wereld was. Na oplevering heeft het schip eerst 2 toeristenreizen gemaakt naar Madeira en de Azoren. In september 1939 volgde de eerste reis naar Tandjong Priok (via Kaap de Goede Hoop, waarom???). In de oorlog heeft het schip gefungeerd als Hospitaalschip.

In 1946 ging het schip weer naar de SMN. In januari 1953 volgde de aanvaring in de Rode Zee tussen de Oranje en Willem Ruys. Deze onfortuinlijke gebeurtenis werd al gauw overschaduwd door de overstromingsramp van 1 februari in Zeeland, Zuid Holland en Noord Brabant. In januari 1964 is het schip verkocht naar Italië, waar het als Angelina Lauro in de vaart kwam. Tijdens de verbouwing in1965 brak er brand uit op het schip, waarbij 7 mensen om het leven kwamen. Later, in 1979, brak er in het Caraïbisch gebied opnieuw brand uit, waarna het schip gezonken is. Nadat het wrak gelicht was werd het voor de sloop verkocht naar Taiwan, maar tijdens de reis naar de sloopwerf maakte het schip plotseling slagzij en is gezonken.
   

Evert heeft een sfeervolle aquarel gemaakt van de s.s. Tjisalak in het droogdok. Opvallend is de rokende schoorsteen. Vermoedelijk worden de stoomketels in het dok op druk gehouden, om lekkage van de gerolde pijpen te voorkomen. Over de Torpedering van de Tjisalak in de 2e wereldoorlog is er een uitgebreid verhaal geschreven door Henk Hovinga.

Ook in 2013 is Evert weer erg actief:

           

November 2013 heeft Evert weer 3 werken gereed, waarvan 2 (Straat Colombo en Straat Franklin) in opdacht. Voor de aardigheid maakt hij ook een prachtig werk van de Ruys.

     

Werk uit 2014.

     

De Waikelo heeft Evert al eens eerder geschilderd, maar deze was voor de winnaar van de verloting bij de viering van het 90 jarig bestaan van de Vereniging van oud medewerkers van de KPM in 2014.
Voor dezelfde bijeenkomst (varend vanuit Vlaardingen) was de Tegelberg bestemd.

         

In 2015 maakt Evert de volgende nieuwe werken:

                       
Op de kringbijeenkomst van de KPM vereniging in Groningen in het voorjaar was zoals altijd Evert er weer met al zijn werken en hij had net de Straat Agulhas af. Ik zag hem hangen en wist gelijk dat die bij mij aan de muur moest komen. We hebben er mee de wereld rond gevaren en dat is toch iets bijzonders. Nu genieten we er elke dag van.

3 nieuwe werken van 2016:

     

Evert heeft een schilderij van de Tobelo geschilderd voor mevrouw Van de Wal uit Lochem (ze heeft er nog 2 maanden van kunnen genieten, voordat ze begin oktober is overleden). Haar vader voer als 1e machinist op het schip toen het in 1942 naar Timor werd gezonden met vliegtuigbrandstof (als ik mij niet vergis). De Japanners kwamen echter vlugger dan verwacht en daarom heeft de bemanning geprobeerd het schip te laten zinken, maar dat is niet gelukt. Dit werd door de Japanners aangemerkt als een daad van sabotage en daarom zijn de kapitein, de 1e machinist (Van de Wal) en 2 stuurlieden in mei 1942 onthoofd.

Je kan er hier de namen van die 4 mensen vinden (https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/166687/albert-jacob-van-de-wal)

 

2017

                           

2018

De Jaarstroom heb ik geschilderd voor iemand die zijn vader daarop gevaren heeft als stuurman. Hij was stuurman bij de HSM. Deze maatschappij was de eigenaar van de Jaarstroom, maar dat schip heeft, voor zover mij bekend, altijd voor de HWAL gevaren.

De Le Maire en Paloh (wel KPM=ers) heb ik geschilderd voor iemand die aan deze 2 (aparte) schepen hele goede herinneringen had. De Paloh (in 1921 gebouwd als driemastschoener) doorkruistte de hele Indische archipel met van alles en nog wat en met de Le Maire heeft hij steeds van Noord Sumatra gevaren op Japan met als belangrijkste lading olienoten.

Dan de Tjiluwah. Die heb ik geschilderd voor iemand die in 1958 als 8 jarig jongetje met zijn ouders met dit schip gerepatrieerd is vanuit Makassar naar Singapore. Daar vandaan ging het per vliegtuig naar Nederland. Voor de Tjiluwah zijn de loodsen en het kantoor van de KPM te zien en ook nog een paar gebouwen van fort Rotterdam. Dat kantoor en het fort stonden wel niet naast elkaar, maar dat heb ik gedaan omdat dan een paar bijzondere gebouwen uit Makassar er ook op staan. Het KPM kantoor is in 1963 afgebroken.

De andere schepen heb ik geschilderd omdat ik dat mooie schepen vind.

                                     

Opmerking bij de W.A. Scholten van 1874:
De W A Scholten van de Holland Amerika Lijn heeft hij al weer een aantal jaren geleden geschilderd voor een mevrouw uit Massachusetts (USA) wier overgrootouders met dat schip naar Amerika waren geëmigreerd in 1884. Het bijzondere was dat deze vrouw getrouwd was met een man, die zijn overgrootouders met datzelfde schip tijdens dezelfde overtocht in 1884 geëmigreerd waren.
Ze hebben geluk gehad, want waren ze 3 jaar later met dat schip geëmigreerd, dan hadden ze de kans gelopen om nooit in Amerika te komen. Tijdens een aanvaring in november 1887 met een schip voor de kust van Dover is de W A Scholten gezonken, waarbij 132 opvarenden om het leven zijn gekomen. Slechts 78 mensen werden gered.

2019

               

Sytze Adema: nog een kunstwerkje van Evert Sikkema. Hij schilderde dit in mijn opdracht in 2011. Mijn laatste schip voor ik mijn loopbaan aan de wal voortzette.

 

Martin Heere

Onderstaande schilderijen zijn gemaakt door de onlangs overleden kunstenaar Martin Heere en zijn afkomstig uit het boek boek 'Zeeroep'. Dit boek gaat over het leven van 'Slauerhoff' -dichter en schrijver-, vóórdat hij aan de wal kwam o.a. scheepsdokter bij de JCJL. Hij heeft op onderstaande schepen dienst gedaan (Dank aan Theo Pondaag).

           

Piet Griep

Deze schilder maakt gouaches, pentekeningen en olieverf, welliswaar geen KJCPL of KPM schepen maar wel heel mooi. Zijn website is een kijk site, om de mensen te laten genieten van de maritieme wereld. Het is niet de bedoeling dat hij schilderijen verkoopt, hij werkt alleen voor zijn plezier. In het verleden heeft hij wel boeken en enkele maritieme kalenders geïllustreerd, het laatste boek dat hij heeft geïllustreerd is het boek Schippers Slepers en Reders, 225 jaar scheepvaartgeschiedenis van de familie Muller waar een kleine 200 profiel tekeningen in staan van kusters binnenvaartschepen en sleepboten. Hij is nu bijna 75 jaar, doet dus rustig aan, alleen maar genieten van de herinneringen van de tijd dat hij nog voer op de binnen sleepvaart als machinist. Zijn vrouw en hij hebben wel diverse grote en kleine zeereizen gemaakt, maar dat was alleen voor hun plezier, als je zeeschepen op zee wil schilderen, moet je toch weten wat een schip op zee doet. Dus nu genieten zij van de herinneringen.
De website is www.pietgriep.nl

     

Ronald van Rikxoort

Maritiem kunstenaar Ronald van Rikxoort (Landgraaf)is met hart en ziel verknocht aan de Rotterdamse haven. Dit levert sfeervolle en dynamische tekeningen en aquarellen op die overal ter wereld terug te vinden zijn. De liefde van de Limburger voor de stad aan de Maas komt niet uit de lucht vallen. De ouders van van Rikxoort hadden hun wortels in Ijsselmonde en omgeving. De haven en schepen die in de vakantie vaak bezocht werden, hadden hun aantrekkingskracht op de kunstenaar. Na eerst nog gedacht hebbende te gaan varen, kregen zijn artistieke aspiraties de overhand: hij ging naar de Kunstacademie te Maastricht. Hier werd een opleiding tot illustrator en reclame-ontwerper gevolgd. Het reclame-werk zorgt nu voor brood op de plank, met tekenen en schilderen vult hij zo’n beetje al zijn vrije tijd. Zijn teken- en schilderwerk in de haven, bracht van Rikxoort op een gegeven moment in contact met E3-Maritiem. Met de Rotterdamse ondernemer Leo Egge ontstond een vriendschap en een zakelijke band. E3 geeft wenskaarten uit waarop het werk van de kunstenaar is afgebeeld. Elk jaar verschijnt er een nieuwe serie.
Van de hand van Ronald van Rikxoort zijn ook een aantal boeken verschenen: “ Buitengaats”, “ Rotterdam, haven in beweging”, “ Maritieme impressies”, “ Opnieuw te water” en "Holland-Amerika Lijn.” Verder zijn in tal van andere maritieme werken afbeeldingen van zijn werk opgenomen.
Van Rikxoort heeft vele exposities gerealiseerd in binnen- en buitenland.
O.a.: Tampa/ Florida, sleepvaartmuseum Maassluis, visserijmuseum Vlaardingen, reddingmuseum Jan Lels Hoek van Holland, E3-Maritiem Rotterdam, bank “de Generale” Rotterdam, galerie “de Molen” Delfzijl, cruise-ferry “ Koningin Beatrix” van de Stena Line, A.B.P. -kantoor Heerlen, bibliotheek Rotterdam, hoofdkantoor Holland-Amerika-Line Rotterdam. Bereikbaar via email  of website: artabc.nl

Hierna 6 aquarellen van Ronald van Rikxoort uit 'Hollands Glorie' (motorschepen KPM en KJCPL)