Nieuwbouw bij de KJCPL 2

1954 - 1955

Eerste serie Van Linschoten

m.s. Van Linschoten en Spilbergen (omgedoopt tot Congokust en Senegalkust)
lang 112.5 m
Breed 16.3 m
max diepgang 6.48 m
snelheid 13.5 knopen
Hoofdmotor Werkspoor KMWS 6x720x1400 115 omw. 3000 apk
3 hulpmotoren Werkspoor TMA 6x230x400 375 omw. 225 apk / 150 kW

photogallery/DeBakker/11%20-%20van%20Linschoten%20overdracht 

Deze van Linschoten is omgedoopt in Congokust en kwam in de vaart voor de HWAL (Holland West Afrika Lijn).

De zusters Straat Bali en Straat Mozambique

m.s. Straat Bali (P. Smt Jr.) m.s. Straat Mozambique (v.d. Giessen) januari 1954
lang 158 m
breed 21.1 m
max diepgang 8.53 m (open shelterdeck), 9.76 m (gesloten shelterdeck)
BRT 8078 (open shelterdeck), 10372 (gesloten shelterdeck)
55.115 ft3 vrieskamers
100 ton Latex
730 ton palmoloie
6 passagiers
3 hulpmotoren Werkspoor TMA 350 apk / 260 kW

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Straat%20Bali%20(4)  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Straat%20Bali%20Schroef%20(15%20ton)  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Straat%20Bali%20(2)%20Onderweg%20naar%20de%20Maas  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/Straat%20Bali%20(3)%20Drijven.  photogallery/DeBakker/13%20-%20Straat%20Bali%20overdracht  photogallery/DeBakker/12%20-%20Straat%20Mozambique%20hoofdmotor 

Langzaam glijdt Straat Bali te water van de helling bij P. Smit Jr en ze is helemaal in haar element.. (Foto's Dick Hofman) Op foto 4 Maakt de Straat Bali haar proefvaart.
Op de laatste foto de hoofdmotor voor m.s. Straat Mozambique op de proefstand bij P. Smit Jr. te Rotterdam (8800 apk bij 113 omw. 10x740x1600). De motor is gereed om te testen met de waterrem.

Een serie wat kleinere schepen gebouwd voor de KPM met accomodatie voor zeer veel dek-passagiers:
m.s. Roggeveen (P. Smit Jr.), m.s. van Waerwijck (Boele), m.s. Schouten (Bijker), m.s. Houtman (v.d. Giessen)

Hoofdmotor B & W P. Smit Jr. 6x620x1150 138 omw. 3200 apk
3 hulpmotoren Werkspoor TMA 6x230x400 375 omw. 225 apk / 150 kW
lang 109.6 m
breed 16.1 m
max diepgang 6.68 m
12 hut passagiers
860 dek passagiers
snelheid 15 knopen

photogallery/DeBakker/14%20-%20van%20Waerwijck%20overdracht  photogallery/DeBakker/15%20-%20van%20Waerwijck%20overdracht%202 

Lucht foto van de Van Waerwijck tijdens de proefvaart op zee. De schoorsteen is geel (KPM kleur). Van Waerwijck klaar voor vertrek, leeg met de loods-ladder buiten boord. Let op de vele patrijspoorten in de huid voor de tussendek accomodatie van de dek passagiers.

m.s van Noort (Boele), m.s. van Neck (Boele), m.s. van Cloon (Bijker)

lang 96.75 m
breed 13.87 m
max diepgang 5.78 m
snelheid 12.5 knopen
2 passagiers
Hoofdmotor Stork opgeladen 4takt 2100 apk
3 hulp motoren Stork Ricardo 4x210x300 585 omw 165 apk / 110 kW

photogallery/DeBakker/16%20-%20van%20Noort%20overdracht  photogallery/DeBakker/17%20-%20van%20Neck%20overdracht  photogallery/DeBakker/19%20-%20van%20Neck%20hoofdmotor 

Proefvaart van de Van Noort. Zij heeft net als de Van Neck al de KJCPL postzegel op de schoorsteen. Daarnaast de Van Neck in KJCPL uitmonstering.
Op de rechter foto de relatief kleine 7 cylinder 4takt Stork hoofdmotor met 2 uitlaatgassen turbo's van de Van Neck.


vorige | pagina 2 | volgende