m.s. Nieuw Holland

Het in 1958 voor de VNS gebouwde vracht/passagiersschip "Randfontein" werd overgedragen aan de KJCPL omdat het in de Afrika-dienst niet langer rendabel te exploiteren was. Het schip werd herdoopt in Nieuw Holland (2) en men probeerde de populariteit van haar voorgangster met de zelfde naam te doen herleven. De nieuwe Nieuw Holland werd ter vervanging van de Tjiluwah, die in januari 1972 werd verkocht, ingezet op de zelfde lijn, Far East (Japan, Taiwan en Hong Kong) en AustraliŽ.

Na de verkoop van de Tjiwangi in januari 1974 werd de Nieuw Holland ingezet op de dienst tussen AustraliŽ- Port Moresby, Bali, Surabaya, Jakarta, Singapore, Penang, Medan en terug naar AustraliŽ. Ondanks dit aantrekkelijke vaarplan bleek al snel dat er onvoldoende belangstelling bij de Australische vakantiegangers was voor deze trip, zodat de dienst al na 1 jaar werd opgeheven. De Nieuw Holland werd september 1974 naar China verkocht. Hiermede kwam er een einde aan de passagiersvaart van de KJCPL.

m.s. Nieuw Holland

Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-1 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-2 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-3 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-4 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-5 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-6 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-7 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-8 Vloot/Nieuw Holland/NieuwHolland-9
Roep letters PGGI
Werf Wilton Fijenoord te Schiedam
Bouwnummer 760
Afmetingen L x B x H 178.17 x 21.39 x 11.89 meter
13.568b, 7.824n, 12.144d
Passagiers 123 (I)
174 (Tourist)
Motor 2x 2t ew 9 cil Wilton-MAN (700x1200)
Vermogen 2 schroeven 15.400 rpk
Snelheid 18.5 kn.
te water gelaten 28 juni 1958
Geschiedenis 1958: Randfontein (VNS).
1970: Randfontein (Nedlloyd)
1971: Nieuw Holland (KJCPL)
1974: Yu Hua (Shanghai)
1981: Hai Xing (Shanghai)
1996: St Hubert (St. Vincent)
1996: Gesloopt te Alang