Home | Wegwijzer | Vaartijd

Nedlloyd Fremantle

 
Roep letters PHUF
Werf N.V. Machine fabriek P. Smit Jr. Rotterdam
Bouwnummer 643
Afmetingen L x B x H 156,80 x 20,52 x 12,19 m
9.380b, 5.211n, 12.563d
Passagiers 0
Motor 2 tew 6 cil. Sulzer RD90 (900x1550)
Vermogen 12.100 rpk
Snelheid 20 kn
te water gelaten 26 april 1963
Geschiedenis 1972: verlengd met 1 ruim bij Asano Dockyard Yokohama Japan
1973: Asian Enterprise (Asian Australian Express Service Ltd.)
1975: Straat Fremantle
1977: Nedlloyd Fremantle (Nedlloyd lijnen BV)
1983: New Bear (Oremier Navigation S.A. Panama)
1987: Gesloopt

Op 07-08-78 stap ik samen met mijn vrouw aan boord Straat Fremantle als 3e wtk.

 

Het schip vaart op de NZEAS en gaat langs de volgende havens:
Reis 47: Singapore (12-9-78), Lautoka (26-8-78), Suva (27-8-78), Wellington (1-9-78), Lyttleton (6-9-78), Auckland (10-9-78), Mt. Manganui (17-9-78), Makassar (2-10-78), Surabaya (4-10-78), Singapore (8-10-78), Penang (19-10-78), Pt. Kelang, (11-10-78) Singapore (16-10-78).
Reis 48: Singapore (2-10-78), Wellington (3-11-78), Lyttleton (8-11-78), Auckland (13-11-78), Mt Manganui (16-11-78), Soerabaya (5-12-78), Penang (10-12-78), Pt Kelang (12-12-78), Singapore (17-12-78).
Reis 49: Singapore (19-12-78), Wellington (2-1-79), Lyttleton (5-1-79), Auckland (11-1-79), Mt Manganui (13-1-79), Belawan (2-2-79), Pt Kelang (3-2-79), Singapore 7-2-79).

 

Samen met 2e stuurman Jetze de Jong vliegen we naar Singapore, waar we eerst een nacht in het luxe Equatorial Hotel door brengen. In het restaurant nuttigen we een heerlijke Chateau Briant en roken na afloop een prachtige sigaar, die in de rum gedoopt wordt en met een rietje aangestoken. Zeer decadent mag ik wel zeggen, op kosten van de club, dat wel!

 

Deze lijn is een van de zeldzame, waar je in Hong Kong bij de passagiersterminal langs kant ligt.

Bemanningslijst
Kapitein W. Pronk
R. Severien
1e stuurman H. Labrie (Hugo)
P. Hoogland (Piet)
2e Stuurman J. de Jong (Jetze)
3e Stuurman B.J. Bokhoven (Ben)
4e Stuurman P. Vink (Peter)
H. Gerretsen (Huib)
Radio Officier A. Beenen (Appie)
Hoofd Wtk A. Geurts (Arie)
B.J. Bouman (Ben)
2e Wtk J.P. Smets (Jan)
J. Jaspers (Jasper)
3e Wtk R.J. Bersma (Robert)
4e Wtk P. Groenendijk (Piet)
5e Wtk J.F. Smits (Jan)
A.F. Roth (Bram)
H.P. Mossinkoff (Harold)
Stagiaire A.W. Wolters (Arie)
Stewardess G.A. Bersma (Ineke)
B. Bokhoven (Bobby)
W. Jaspers (Willie)

 

Onze top steward Piet wil graag op de foto. De hut is zoals gewoonlijk weer volledig versierd volgens de norm.

 

In Hong Kong komt de Bolle altijd aan boord om zijn spullen aan de man te brengen. De voorraad zeep, shampoo, ondergoed, sokken en noem het maar op wordt aangevuld. Ook kon je bij hem terecht voor een mooie nieuwe "Ever Ready" zaklamp (zwart met rode kop).

 

Sampans liggen klaar om lading over te nemen.

 

Favoriete kroeg in Hong Kong was Ned Kelly's Last Stand, waar een geweldige dixieland band speelde. Die kroeg is er nog steeds hoorde ik onlangs, uiteraard alleen met een andere (vergelijkbare) band.

Kees Saman is recent (2009) in Hong Kong geweest en maakte deze foto's op Ashley Road:

       

Hier de voorgevel en het huidige interieur van Ned Kelly's Last Stand. Ned Kelly's is totaal niet veranderd, ook niet van binnen. De Red Lion is nu een eettentje. De vroeger zo gezellige kroeg heet nu Mes Amis en het interieur is veranderd, maar met een beetje nadenken zie je de oude indeling nog zo voor je, met achterin het RIL-kroegje. Kees heeft nog naar de RIL-kroon gezocht, maar die zal inmiddels wel zijn omgesmolten.

     

Een Nieuw-Zeelandse sleepboot ligt klaar om te assisteren bij vertrek. De toekomst is al duidelijk waar te nemen, we krijgen steeds meer containers aan dek mee.

   

In Auckland is het lekker weer en gaat het zeilbootje te water. Op de oversteek is het gecontroleerd en opgeknapt waar nodig. Nu kijken of het ook zeilt. Het gaat niet hard maar er stond ook niet veel wind. Alles werkt naar behoren.

 

Bij de sloep oefening gaat de sloep het water in. Duidelijk zichtbaar is de handmatige voortstuwing volgens het Fleming Patent. Aan iedere hefboom zitten 2 man en duwen het ding heen en weer. Dit drijft de schroef aan en zo gaat de boot vooruit.


     

In Wellington gaan we met een aantal mensen op bezoek bij de schapen boerderij van de ouders van Bobby, de Nieuw-Zeelandse echtgenote van derde stuurman Ben. We hebben daar een heerlijk weekend en kijken onze ogen uit naar al die schapen. Het is de tijd van het lammeren en Ien helpt er ook een ter wereld. Voor de avond maaltijd stond uiteraard Mutton op het menu (schapenvlees) maar dat was mij niet verteld, omdat ik regelmatig te kennen had gegeven in het verleden dat dat niet te vr&#t$n was.

De truuk was volgens de kenners het voldoende besterven voor het de oven in gaat. Het was inderdaad heerlijk, alhoewel de traditionele munt saus van mij niet had gehoeven.

Een Oom van Bobby heeft een oude A-Ford in de garage staan en daar gaan we even kijken. Ik mag een stukje sturen in de antieke auto en dat valt echt niet mee. Een niet gesynchroniseerde versnellingsbak en het koppelingspedaal in het midden.

 

Aan dek is het altijd gezellig met een barbecue en de nodige drankjes na afloop

 

Op de oversteek klim ik in de voormast om een foto te maken van Ien, die lekker op het schavotje zit te zonnen. Zo kan ze de koers goed in de gaten houden.

 

Ook op deze lijn kwamen we weer eens de, toen al gebruikelijke, boot met vluchtelingen tegen. Deze waren door een marine schip van een wrakkig scheepje gehaald.

   

Ter gelegenheid van Kerst worden de bar en eetzaal versierd met slingers. Dit is aan boord altijd een gezellige periode met veel heerlijk eten en drinken.

       
Foto's Maleisch nieuwjaar van Jan Smits

Ook het Maleisch Nieuwjaar wordt door de bemanning uitgebreid gevierd met heel veel lekker eten en drinken. De stateh' s worden vers klaar gemaakt op een BBQ.

     

Iedereen geniet van alle Maleise heerlijkheden.

       

En na het eten doen we met z'n allen nog een drankje en een dansje. Het is nog laat geworden!


     

In Mt Manganui liggen we samen met Nedlloyd Adelaide en dat geeft weer veel feestvreugde 's avonds.

Natuurlijk wordt er een potje gevoetbald en dit is ons elftal (14 man sterk).
Staande v.l.n.r. 5e wtk Harold Mossinkoff, 3e stuurman Ben, sparks Appie Beenen, en 4e wtk Piet Groenendijk. Onderste rij derde van links de 5e wtk Bram Roth, derde van rechts de 4e stuurman Peter Vink en helemaal rechts 2e stuurman Jetze de Jong. De overige personen zijn bemanningsleden waar ik de namen niet van weet. Maar er komt aan alle pret weer een eind als de Nedlloyd Adelaide vertrekt.

 

In Auckland liggen we weer met de loopplank in de winkelstraat Queenstreet, zodat shoppen een dagelijkse bezigheid is van de aanwezige dames. Ien zei dat ze Auckland zo langzamerhand beter kende dan Amsterdam (waar ze gestudeerd had). We hadden in een boekwinkel een poster besteld die niet op voorraad was. 3 maanden later kwamen we terug om hem op te halen. Ien werd direct herkend (Ahh you are the lady from the ship!) zonder iets te zeggen kwam poster te voorschijn. Het lijkt thuis wel!

 

Nood signalen hebben een beperkte houdbaarheid en na afloop kunnen ze mooi in het zwembad worden geprobeerd.

 

Op 08-02-79 komt er een eind aan deze mooie reis en gaan we weer naar Nederland terug. Tijd voor verlof.


Ga verder