Machine kamer Straat Luanda

Uit het 'Memoriaal' van H.J.E.Peeters(Bert), oud-werktuigkundige KPM a/b m.s.'van Linschoten',
verslag 20 en 21 april 1964 binnenliggend te Lourenço Marques(nu Maputo), Moçambique.
photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Straat_Luanda
m.s.'Straat Luanda' 6863 BRT, de in 1967 verlengde 'van Linschoten': Stork Hotlo 4800 rpk in 'KJCPL' dienst.

Zuigertrekken

Na 5000 draaiuren is het noodzakelijk de zuiger te trekken teneinde de zuigerveren de zuigerkop en de cylindervoering schoon te maken en op te meten. Als we de zuiger gaan trekken tappen we eerst het koelwater van de desbetreffende cylinder af en de zuiger wordt in top getornd. We verwijderen brandstof toevoerleidingen en koelwaterleidingen, uitlaatgassenleiding wordt losgemaakt. Verder worden de ontluchtingsleidingen en de koelolie toe en afvoerleidingen van de verstuiver verwijderd.

De stootstangen worden van de klephefbomen losgemaakt. De aanzetklep en ontlastklep worden verwijderd en worden later door andere vervangen. We gaan de tapeinden waarmee het cylinderdeksel op de voering zit gedrukt hydraulisch rekken en draaien de moeren los. Het cylinderdeksel wordt d.m.v. twee brugstukken van de voering gehesen en op een verhoging gezet om het deksel schoon te kunnen maken en te kunnen inspecteren. Op de zuigerkop wordt d.m.v vier bouten een muts met harpsluiting bevestigd. De hijskabel wordt vastgemaakt en nu tornen de zuiger in bodem.

De koelolietoevoerpijp en de borgring van de zuigerstangmoer worden weggenomen. De moer wordt met een slagsleutel losgeslagen. We kunnen de zuiger nu voorzichtig uit de cylinder hijsen. We zorgen ervoor dat de zuigerstang de pakkingbus deze bij het passeren niet beschadigd. We hijsen de zuiger zover boven de cylindermantel* dat er een opvangplaat ondergeschoven kan worden waar de zuiger op komt rusten. Deze plaat is voorzien van een opstaande rand om het vuil dat bij het schoonmaken van de zuiger naar beneden valt, op te vangen.

photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Zuigertrekken1 photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Zuigertrekken2 photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Zuigertrekken3

Cylindervoering

De cylindervoering bestaat uit byzonder dicht en vast gietijzer. Het loopvlak is chroomgehard, dikte chroomlaag 0,75 mm. De voering heeft 8 smeerpunten ongeveer op de helft van de zuigerslag. Aan de onderzijde zijn over de gehele omtrek spoelpoorten aangebracht die tangentiaal gericht zijn.

De voering rust met een flens op de cylindermantel en kan vrij naar beneden uitzetten. De voering dicht d.m.v. drie rubberringen tegen de koelwaterruimte af. Tussen tweede en derde ring bevindt zich een rondgaande groef met controlegaatje, zodat eventuele lekkage waarneembaar is.

Opmeten.

Van de zuigerveren wordt met een micrometer de dikte en de hoogte opgemeten. De zuigerverenworden in een reservevoering geplaatst en bij de lasopening licht met vet ingesmeerd. We drukken een blanco stukje papier tegen de lasopening zodat er twee strepen op komen staan, de afstand tussendeze strepen geeft de lasopening aan. De zuigerverenworden gewogen om de slijtage te kunnen berekenen. De zuigerveren moeten in de sponning een zekere speling hebben ommhierin vrij te kunnen bewegen.

De speling wordt met voelers opgemeten. De scherpe randen die aan de zuigerveren ontstaan zijn moeten bijgewerkt worden. Van de zuiger meten we de inbranding op door de hoogte vanaf de bovenste rand van de bovenste sponning tot het zuigeroppervlak op te meten en deze van de oorspronkelijke maat af te trekken. De cilindervoering wordt opgemeten om de slijtage van de chroomlaag te kunnen berekenen. We letten vooral op éénzijdige slijtage. Het opmeten van de cilindervoering doen we in langs en in dwarsrichting. We gebruiken hiervoor een mal en een speermaat. Tevens wordt gecontroleerd of de smeerstiften niet verstopt zijn en na hoeveel slagen van het smeerstoestel de stiften allemaal olie afgeven.

Voeringmaten

Dwars Langs  
629,98 630,07 Correctie speermaat 0,02
629,98 630,07  
630,92 630,14  
630,54 630,49  
630,23 630,4  
630,26 630,39  
630.24 630,3  

De voering is in langsrichting meer gesleten dan in dwarsrichting waarschijnlijk tengevolge van het dichtzitten van de smeeroliegroeven, waardoor de smering slecht verdeeld wordt.

photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Memoriaal1
Tekening van het opmeten van de zuigerveren.

Zuigerveer maten:

  A B C D E F G H L Gew. in gr.
1e compr.veer 22,17 22,18 22,12 22,12 22,16 22,12 22,18 10 9,2 2970
2e compr.veer 22,13 22,09 22,17 22,17 22,21 22,11 22,18 10,01 5,1 2975
3e compr.veer 22,17 22,15 22,16 22,18 22,09 22,07 22,07 9,92 8,1 2980
4e compr.veer 22,04 22,04 22,07 22,07 22,09 22,07 22,07 10 5 2935
5e compr.veer 22,35 22,03 22,11 22,07 22,11 22,11 22,09 9,98 5,5 2978
double seal veer 21,91 21,95 21,94 22,04 21,9 22,03 22,04 16,85 7,1/7,5 49,7
schraapveer 22,11 22,09 22,14 22,11 22,16 22,08 22,1 9,93 8,8 2935

en sponningen:

Sponningsruimte der veren Achter Voor Stuurboord Bakboord
1e compressieveer 0,2 0,2 0,25 0,25
2e compressieveer 0,25 0,2 0,25 0,25
3e compressieveer 0,25 0.1 0,1 0,1
4e compressieveer 0,25 0,2 0,25 0,2
5e compressieveer 0,2 0,15 0,15 0,15
double seal veer 0,25 0,25 0,3 0,25
schraapveer 0,25 0,15 0,2 0,25

Het bovengedeelte van de double seal veer was gebroken. Alle zuigerveren zaten goed los.

Zuigerinbrandingen.

Aangegeven is maat A, zie tekening 2. Oorspronkelijke maat = 128 mm.

photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Memoriaal2
Zuigerinbranding.

De zuiger werd in redelijke staat bevonden alhoewel hij erg ingebrand was. De cilindervoering bevond zich in goede staat.

Er was echter een vrij zware slijtrand over de gehele omtrek. De smeeroliegaatjes waren allen open doch sommige gedeelten van de smeeroliegroeven waren gevuld met harde koolaanslag. Er was een lichte intering boven in de voering waar te nemen tussen 'voor' en SB. In de regel slijt de voering in dwarsrichting meer dan in langsrichting tengevolge van de zijdelingse drukken.

photogallery/Stork Hotlo/Peeters/Memoriaal3
Doorsnede tekening van de zuiger.

Het monteren van de zuiger.

De zuiger wordt met cilinderolie ingesmeerd. De zuigerveren worden aangebracht d.m.v. plaatijzeren strippen. Deze worden tussen veer en zuigerwand gestoken en voorkomen dat de zuigerveer in een lege sponning schiet. Op de cilindervoering wordt een ring gezet die taps toeloopt en waarvan de kleinste diameter zich bij het begin van de cilindervoering bevond en die gelijk is aan de binnendiameter van de voering. Deze ring dient om de zuigerveren makkelijker in de cilndervoering te krijgen bij het inbrengen van de zuiger.

Op het draadgedeelte van de zuigerstang wordt een beschermbus aangebracht om de pakkingbus niet te beschadigen als de zuigerstang deze passeert. We moeten de zuiger voorzichtig in de voering laten zakken teneinde de zuigerveren niet te beschadigen of te breken. In de bodemstand wordt de zuigerstangmoer weer vast geslagen en geborgd. De koelolie toevoerpijp wordt weer aangebracht.

Als we het cylinderdeksel gaan monteren controleren we of de afdichtingsrand goed schoon is. De rand wordt in voering met potlood ingestreken. We laten het deksel voorzichtig op de voering zakken ervoor zorgend dat we draad op de tapeinden niet beschadigen. Er werd veel hinder ondervonden doordat één van de lange tapeinden uit de lijn stond. Als het deksel overal goed aanligt gaan we de tapeinden hydraulisch rekken:

1. vier tapeinden rekken met een druk van 480 kg/cm2 en ronde moeren vastzetten.

2. de vier andere tapeinden rekken met een druk van 720 kg/cm2 ronde moeren vastzetten

3. de eerste vier tapeinden nu rekken met een druk van 645 kg/cm2.

De ronde moeren worden door middel van trekken en hameren vastgezet.

We monteren weer alle leidingen, een aanzetklep en ontlastklep. De stootstangen worden weer aan de klephefbomen bevestigd. Als alles klaar is gaan we de zuiger enige malen tornen om te kijken of alles soepel loopt. Vervolgens wordt de cilinderbalk en deksel weer met koelwater gevuld en ontlucht.

m/s VAN LINSCHOTEN (3) imo nr: 5376131 (1958-1967)
naamsein: PIDO
N.V. Werf 'Gusto' v/h A.F. Smulders, Schiedam.( 113)
Brt: 5.921, nrt: 3.071, dwt: 7.380 lxbxhxd: 127,79 x 17,37 x 9,59 x 7,35
Vrachtschip met 3 dekken, en accommodatie voor 12 passagiers, 80 bemanningsleden.
Stork Hotlo dieselmotor, 2 tew, 6 cil., 4800 rpk, 16 mijl.
Machinebouwer: Gebroeders Stork & Co. N.V., Hengelo.
Historie:
Bouwopdracht in 1956, kiellegging 17 januari 1957, tewaterlating 24 augustus 1958, proefvaart 13 maart 1958
en 15 maart 1958 opgeleverd. 15-03-1958 - 1967 VAN LINSCHOTEN, N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam.
en ingebracht in de K.P.M. / K.J.C.P.L. combinatie. In januari / februari 1967 met een ruim verlengd bij Nippon Kokan K.K. Asano Dockyard, Tokuo-Japan en herdoopt.
Brt: 6.863, nrt: 3.750, dwt: 8.453 lxbxhxd: 145,79 x 17,37 x 9,59 x 7,35 01-02-1967-1970 STRAAT LUANDA,
    N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. en bleef ingebracht in de K.P.M. / K.J.C.P.L. combinatie.
01-07-1970  STRAAT LUANDA, K.P.M. Lijnen N.V. (op participatie basis in exploitatie bij de K.J.C.P.L.), Amsterdam.
01-05-1977  STRAAT LUANDA, Nedlloyd Lijnen B.V., Rotterdam..
23-01-1978  KOTA RATU, Pacific International Lines (Pte) Ltd., Singapore.
13-02-1984 aangekomen voor de sloop bij Jiangsu Ship Breaking & Co Nantong Gong-China.

Egbert Claassen helpt op de Straat Luanda 3e wtk Bert Peeters bij het zuigertrekken. Het was rond zijn verjaardag 20 maart 1970 in Auckland . Hij was nog leerling samen met Joop Korts(z).

photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 1  photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 2  photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 3  photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 4

Straat Luanda ging in Port Chalmers NieuwZeeland in dok (1970).  Egbert staat boven op de schroef.

photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 5  photogallery/KJCPL/Straat Luanda/Luanda 6