Machinekamer van de Straat Hong Kong

Foto's gemaakt en beschikbaar gesteld door Kees van der Have.

Straat Hong Kong had een 2 tew dieselmotor van B & W - Mitsui Zosen, Tanamo. Met een diameter 840mm en slag 1800mm leverde deze motor 13.500 rpk en het schip haalde hiermee 20 kn.

photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/BenW%20koppen%202  photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/BenW%20koppen%201  photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/Bediening 

Een blik op de klep bediening van de B & W en de 2 voorste cylinder deksels van boven gezien. Rechts de controle kamer. De bediening van de hoofdmotor gebeurde op de Straat H - schepen voor het eerst vanuit een gesloten controlekamer.
Bij B & W wordt de motor bediend door 2 hoofd hendels. De linkse is het omkeer hendel waarbij de stand op de foto voor vooruit is. De rechtse hendel is het gecombineerde aanzet / brandstof hendel. Links onder de stofkap staat de IBM bolkop printer voor het afdrukken van gegevens en alarmen vanuit de datalogger.

photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/hkkromhouts  photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/hkkromhout  photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/kromhout-humo 

De 3 (of waren het er 4?) hulp motoren van de Straat Hong Kong waren van Kromhout en moesten vanwege het 60 Hz boordnet (In Japan gebouwd!) 1800 toeren draaien i.p.v. de 1500 waar voor ze waren ontworpen. Dit leidde met grote regelmaat tot het buiten boord steken van zuigerstangen. Dan werd zo'n motor door een luik in het dek in zijn geheel naar buiten getakeld om in Durban aan de wal te worden overhaald. Ook de A-schepen werden later met deze motoren uitgerust en waren daar niet bepaald betrouwbaarder. Deze Kromhout humo's draaiden op zware olie en hadden een uitlaat gassen turbo.

photogallery/KJCPL/Straat%20HongKong/Laval%20seperatoren 

De separator kamer met Alfa-Laval separatoren.