Machine kamer Straat Fiji

Hugo Huiskamp heeft tijdens zijn verblijf op de Straat Fiji een flink aantal foto's gemaakt in de machinekamer.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_01 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_02 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_19 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_20

Het koppenbordes van de B&W hoofdmotor. Op foto 3 zijn de uitlaatsgas turbo's goed te zien, die bij menig wtk voor blijvende gehoor schade heeft gezorgd. Het opnemen van temperaturen bij die dingen was een lawaaierig klusje en van gehoorbescherming hadden we toen nog nooit gehoord.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_04 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_05 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_06 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_07 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_09

De controlekamer of ook wel Patatkraam genoemd. Op de vierde foto de datalogger, waarmee alarmen gesignaleerd en geregistreered werden.
Om de ‘patatkraam’ aangenaam te maken zijn in onze tijd aan beide zijden een deur aangebracht, 1 draaideur aan de trapzijde en een schuifdeur (vanwege ruimte) aan de andere zijde. Deze zijn op de foto’s goed terug te zien.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_08 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_10

Twee compressoren voor de startlucht en de verdamper van het merk Atlas-Werke, Bremen (in licentie vervaardigd door Imperial Sasakura, Kobe Japan) waarmee drinkwater gemaakt kon worden. In de T.I.& M. zijn de gegevens voor deze verdamper te vinden in deel 2 hoofdstuk 5 (onderaan). Hier is te zien dat er per dag 30 ton water gemaakt kon worden.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_11 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_12

De hulpmotoren met generator.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_13 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_14 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_15 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_16 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_17

Links de schroefas tunnel, dan de separatorenkamer, een cilindersmeertoestel, een koel/vriescompressor en het hoofdschakelbord.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_18

Deze foto in de werkplaats is genomen bij vertrek Hong Kong vanwege het nieuwe gereedschap wat aangeleverd was.

photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_21 photogallery/KJCPL/MK Straat Fiji/MK_StraatFiji_22

De stoomketel was zowel olie gestookt als op uitlaatgassen. Op de tweede foto zie je bovenin de Mobrey waterniveau schakelaar. Ook hier weer in langsrichting geplaatst, wat bij een hevig slingerend schip voor veel problemen kan zorgen (Zie Nedlloyd Agulhas)