Machinekamer van de Nedlloyd Fremantle

Zuigertrekken op zee kan met zwaar weer een uitdaging zijn, maar soms zit het weer mee zoals hier:

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_01  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_02

De reserve zuiger wordt ge´nspecteerd voordat hij erin gaat.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_03  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_04

De voering diameter wordt nauwkeurig opgemeten met een verlengde micrometer om te zien of hij nog mooi rond was en niet te ver uitgelopen.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_05  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/Zuiger_trekken_op_zee_06

Als alles in orde is kan de zuiger weer worden gemonteerd.


De volgende serie foto's zijn van Jan Smits (toen 5e wtk).

De krukassen van de Werkspoor hulpmotoren moeten 1 voor 1 in Singapore de wal op naar de fa. Van der Horst i.v.m. het uitopen van krukas lagers. Elke rondreis werd er 1 motor ontmanteld en op de terugreis naar NZ weer gemonteerd.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0070  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0071  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0074  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0075  photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0076

3e wtk Huib Boes doet een carter inspectie bij de Sulzer RND90 motor voor het trekken van een zuiger. Het krukaslager wordt gedemonteerd en als de kop er af is kan de zuiger er uit. De nieuwe zuiger er weer en de kop er op. Eitje! De machinekamer bemanning is wel trots dat het karwei weer geklaard is.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0078 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0079 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0081 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0082 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0083 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0085

We maken nog even een rondje door de machinekamer.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0087 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0091

De carterdeuren en zuigerkoeling afvoer met kijkglazen en een kijkje in de schroefas tunnel. Onder het gaas op de foto zit de toersiemeter waar mee het vermogen aan de schroefas wordt gemeten.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0094 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0095

De olie-water afscheider of ook wel de sludge-tank genoemd en rechts de vriesmachinekamer.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0097 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0098 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0099

Een kijkje in de stuurmachinekamer

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0103

Number One poseert met zijn mannen in de werkplaats.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0105 photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0106

De bekende patatkraam is een eerste poging van een soort controle kamer en Jan Smits drinkt een lekker bakkie.

photogallery/KJCPL/Straat Fremantle/PICT0108

De fitter is blij met de temperaturen van de vrieskamers.