m.s. Maetsuycker en m.s. Van Heutsz

In 1947 werd de KJCPL opgericht, een samen gaan van de KPM lijnen en de JCJL. De buiten lijnen van de KPM en de lijnen van de JCJL zouden de basis vormen voor de nieuw te vormen maatschappij en beide moeder maatschappijen brachten schepen in. De JCJL bracht alle 8 schepen in en samen met de in 1947 aangeschafte Tjibodas waren dat er evenveel als de inbreng van de KPM.
Van de KPM waren dat de Boissevain, Ruys en Tegelberg en de van Heutz, Nieuw Holland en de kleinere vracht-passagiers schepen Tasman en Maetsuycker

m.s. Maetsuycker

         
Roep letters PSFQ
Werf NV Nederlandse Droogdok Maatschappij Amsterdam
Bouwnummer 61
Afmetingen L x B x H 4.272b, 2.405n, 3.485d
110.20 x 15.95 x 7.89m
Passagiers 24x I, 27x II, 1428 TD
Motor 4t ew 8 cil Werkspoor Amsterdam (720x1400)
Vermogen 3600 rpk
Snelheid 14.5 kn
te water gelaten 19 september 1936
Geschiedenis 1936: Maetsuycker voor de KPM
1942: Troepenschip
1944: Hospitaalschip voor US Navy
1947: KJCPL
1960: Tong Han (Panama)
1964: Gavina (Panama)
1965: Paceco (Panama)
1965: Gambela (Panama)
1970: Gamsolo (Panama)
1971: Hysan (Panama)
1974: Gesloopt te Kaoshung

m.s. Van Heutsz

   
Roep letters PIDU
Werf Kon. Mij "De Schelde" Vlissingen
Bouwnummer 180
Afmetingen L x B x H 4.552b, 2.678n, 3.734d
118.95 x 15.90 x 8.23m
Passagiers 16x I, 30x II, 24x III, 2173 TD
Motor 2x 2t ew 6 cil Sulzer (600x1060)
Vermogen 3400 rpk
Snelheid 13.5 kn
te water gelaten 13 maart 1926
Geschiedenis 1926: Van Heutsz voor de KPM
1942: Min of War transport
1946: Charter NI Regering.
1947: KJCPL
1949: 4.646b, 2.721n, 3.734d
1955: Charter KPM
1957: Barentsz voor de KPM
1959: Gesloopt te Hong Kong