De tekeningen

De eerste tekening die ik in 1992 gemaakt heb:

1 - Straat Banka

Straat Banka

Zusterschip is als Straat Makassar te water gelaten maar door een groot aantal smokkel affaires later omgedoopt in Tjinegara.

m.s. Straat Banka (1952 - 1978)

Gebouwd 1952 bij Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr. teRotterdam met bouwnummer 601.
9.033b, 6.631n, 9.436d. LxBxH = 143,78x19,39x11,50
Capaciteit voor 40 passagiers
Voortstuwing: 2t ew 9 cil dieselmotor van B & W (740x1600), 8300 rpk goed voor een snelheid van 17 kn.
1961 gemoderniseerd en passagiersaccommodatie uitgebreid tot 46 1e klas passagiers.
19 augustus 1971 verkocht naar Mecury Shipping Co Monrovia als Mecury Lake. Passagiers accommodatie is toen gesloten.
30 september 1978 te Sjanghai aangekomen voor de sloop.

2 - Straat Singapore

Straat Singapore

m.s. Straat Singapore (1957-1980)

Gebouwd in 1957 bij De Merwede te Hardinxveld-Giessendam als bouwnummer 544. Zusterschip is Straat Johore
5.446b, 2.809n, 7.569d. LxBxH = 138,64x18,87x10,90m
Passagiers capaciteit  = 6
Voortstuwing: 2t ew 6 cil dieselmotor van B&W (P. Smit te Rotterdam) (740x1600), 6800 rpk goed voor een snelheid van 16,5 kn.
19 mei 1978 verkocht naar Trans Global Maritime Co. Hongkong als Jal Sea Fortune.
1979 verkocht naar Fingall Shipping Ltd. Panama als Jal Sea Fortune.
februari 1980 te Kaohsiung aangekomen voor de sloop

3 - Straat Mozambique

Straat Mozambique

m.s. Straat Mozambique (1954-1984)

Gebouwd bij C. van der Giessen de Noord te Krimpen a.d. IJssel als bouwnummer 767. Zusterschip is Straat Bali.
8.072b, 4.617n, 13.903d. LxBxH = 158,00x21,14x12,69m.
Passagiers capaciteit  = 6
Voortstuwing: 2t ew 10 cil dieselmotor van B&W (P. Smit te Rotterdam) (740x1600), 8800 rpk goed voor een snelheid van 16,5 kn.
22 april 1977 verkocht naar Mecury Shipping Co Monrovia als Mecury Gulf.
1981 verkocht naar Saudi Sunrise Navigation, Jeddah als Saudi Sunrise
10 april 1984 aangekomen te Kaohsiung om te worden gesloopt.

4 - Straat Freetown (voor de verlenging)

Straat Freetown

m.s. Straat Freetown (1963 - 1988).

Gebouwd bij Machinefabriek en Scheepswerf P. Smit Jr. te Rotterdam met bouwnummer 642.
Zusterschepen zijn Straat Frazer, Straat Franklin en Straat Freemantle.
9.317b, 5.194n, 12.702d. LxBxH = 156,80x20,52x12,19m.
Voortstuwing: 2t ew 6 cil dieselmotor van B&W (840x1800), 12.100 rpk goed voor een snelheid van 20 kn.
1972 verlengd met een ruim bij Nippon Kokan K.K. Asano Dockyard Yokohama.
10.834b, 6.208n, 15.420d L = 176,94m
april 1973 tot 1975 Als Asian Ensign in charter voor Asian Australian Express Services Ltd.
1983 verkocht naar Pacific International Lines te Colombo als KotaWijaya
27 oktober 1988 te Shanghai aangekomen om te worden gesloopt.

5 - Houtman

Houtman

m.s. Houtman (1954 - 1984)

Gebouwd in 1954 bij C. van der Giessen te Krimpen a.d. IJssel met bouwnummer 771 voor de KPM.
4.116b, 2.230n, 4.715d. LxBxH = 109,7x16,18x7,92m
Passagiers capaciteit = 12 1e klasse en 725 dek passagiers
Voortstuwing: 2t ew 6 cil dieselmotor van B&W (620x1150), 3200 rpk goed voor een snelheid van 14 kn
1 januari 1967 onder de zelfde naam over naar de KJCPL.
24 oktober 1972 verkocht als Maldive Unity naar Maldive Shipping Ltd. Male
1984 als Dynasty Male naar Dybasty Shipping Ltd. te Male
12 augustus 1984 te Gadani Beach aangekomen om te worden gesloopt.

6 - Straat Agulhas

Straat Agulhas
klik op de foto voor een grote afbeelding

m.s. Straat Agulhas 1969 - 1991

Gebouwd bij van der Giessen de Noord in Krimpen a.d. IJssel (bouwnummer 866).
10.484b, 6.652n, 13.939d. LxBxH = 160,84 x 23,07 x 13,26m.
Voortstuwing: 2 tew 6 cil. Stork SW, 13.500 rpk goed voor een snelheid van 20 kn.
1977 over naar Nedlloyd Lijnen BV.
1978 Nedlloyd Agulhas
1980 Victoria 1, Panama
1982 Nedlloyd Agulhas charter voor Nedlloyd Lijnen
1983 Victoria 1, Panama
1984 Arrow Queen, Panama
1985 Accacia, Panama
1991 22 januari gesloopt te Gadani Beach

7 - m.s. Van Neck

Van Neck

m.s. Van Neck 1952 -1982

Gebouwd bij Boele's Scheepswerven & Machinefabriek te Bolnes (bouwnummer 955) voor de KPM.
Zusterschepen waren m.s. Van Noort en m.s. Van Cloon.
2.844b, 1.347n, 3.607d. LxBxH = 96.87 x 13.90 x 6.18m
Voortstuwing: 4tew 7 cil. Stork dieselmotor (520x850), 2.100 rpk goed voor 12.25 kn.
1967 over naar de KJCPL
1969 Amrita, Mogadishu
1972 Annita, Singapore
1977 Hintha, Panama
1979 Yellow River II, Singapore
1981 Winnow, Singapore
1982 Gezonken door lekkage in de machinekamer