Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

Jubileumschip toegevoegd aan vloot van KJCPL

PDF/Merwede/1960-10-okt-0000

Op vrijdag 9 september j.l is het motorschip "Straat Cumberland" overgedragen aan de rederij, de Koninklijke Java- China Paketvaart Lijnen (KJCPL). Onze foto geeft een beeld van de vlagverwisseling. Een Chinese matroos staat gereed met de KJCPL-vlag welke spoedig in top zal gaan. Intussen werd de vlag van onze werf gestreken, ten teken dat de opdrachtgever het schip aan de vloot toevoegde. Nog dezelfde dag is de "Straat Cumberland" vertrokken voor een verre reis en wij zullen het schip voorlopig niet terugzien, omdat het Sidney als thuishaven krijgt.
In dit nummer wordt verslag gegeven van de toespraken die na de overdracht in de eetsalon zijn gehouden en voorts is een technische beschrijving opgenomen van dit "jubileumschip" voor de KJCPL.

Terwijl de Chinese bemanningsleden voeten bevroren vlees en rode kool aan boord droegen, werd op vrijdag 9 september j.l. in de eetsalon van de "Straat Cumberland" een feestelijke bijeenkomst voor genodigden gehouden. De tijd om het schip definitief aan de rederij over te dragen was aangebroken. Voor de Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen was dit een bijzonder gedenkwaardig feit, omdat het 25ste schip na de oorlog aan de vloot werd toegevoegd.
PDF/Merwede/1960-10-okt-0001

De "Straat Cumberland" lag gemeerd aan de Parkkade en was zo goed als gereed voor het vertrek naar Mombassa, welke haven dan weer het uitgangspunt zou worden voor de vaart in het Verre Oosten.

Uitstekende samenwerking

Op het middaguur vond de vlagverwisseling plaats (zie eerste foto) en na deze plechtigheid begaf het grote gezelschap zich naar de eetsalon, waar naar het bekende spreekwoord veel makke schapen in een (klein) hok bleken te gaan. Onze directeur de heer C. Hoenderkamp, die o.m. vergegezeld was van de heer H. J. Schlomann, president-commissaris van "De Merwede"en de staffunctionarissen van de werf, sprak daar een welkomstwoord. Hij begroette o.m. de directieleden van de KJCPL en de KPM en dankte de opdrachtgevers voor het in de bouwwerf geschonken vertrouwen. Reeds was gebleken dat het vaartuig in technisch opzicht aan de gestelde eisen voldeed. Bij de bouw is er steeds sprake geweest van een uitstekende samenwerking en spr. dankte daarvoor in het bijzonder de technici van de rederij, met name de heren ir. Meerdinck en ir. Van Haastert, die de Merwedemensen met raad en daad terzijde hebben gestaan. Dank werd ook betuigd aan leveranciers en onderleveranciers, Scheepvaartinspectie en Bureau Veritas en gezagvoerder P. Algra, die zich in korte tijd zoveel vrienden had gemaakt op de Hardinxveldse werf. De heer Hoenderkamp wenste de kapitein een behouden vaart met dit schip en zich wendend tot drs. L. Speelman sprak hij de hoop uit, dat deze aanwinst een sieraad voor de vloot zou mogen zijn evenals de reeds eerder afgeleverde "Straat Singapore" en naar men mag hopen straks de "Straat Chattham", waarvoor de kiel nog gelegd moet worden.

Alles in orde!

De heer Speelman beantwoordde deze speech. Spreker had een gunstig advies gekregen van zijn technische medewerkers. Hun antwoord op de vraag of alles in orde was luidde: "Natuurlijk!" De heer Speelman legde er eveneens de nadruk op, dat er bij de bouw een prettige samenwerking was, er deden zich nimmer moeilijkheden voor. Het schip is precies geworden wat men zich ervan gedacht had. Spreker dankte daarvoor een groot aantal medewerkers die daden en denkwerk verricht hadden begroette met veel genoegen de heer J. R. van Osselen, directeur van de rederij in Hongkong en de gezagvoerder P. Algra in deze kring.

De "Straat Cumberland" aldus drs. Speelman is een jubileumschip, n.l. het 25ste vaartuig dat na de oorlog aan de vloot wordt toegevoegd. Er zijn in deze periode twintig schepen gebouwd en vijf werden er als "confectie" aangekocht.

Thuishaven Sidney

Laatste spreker was de kapitein, die "De Merwede"een compliment bracht. Met de kleinste wens werd rekening gehouden zelfs als dat niet helemaal klopte met de tekeningen. Met deze onthulling kreeg spreker uiteraard de lachers op zijn hand. Het was echter zijn bedoeling om tot uiting te brengen, dat hij in Hardinxveld een prettige tijd heeft gehad. Intussen schuimde de champagne reeds in de glazen en toen men uitgesproken was werd er een heildronk uitgebracht op het schip. Reeds 's zaterdagsmiddags is het vertrokken naar Mombassa (in ballast) om vervolgens in diverse havens te laden en via Durban naar Australie te vertrekken. Vandaar zou het vaartuig ingezet worden op de dienst Australie-Oost- en Zuid-Afrika. Hij krijgt Sidney als thuishaven.

Technische gegevens

Hieronder laten wij nog wat technische gegevens van de "Straat Cumberland" volgen, welke grotendeels nog niet eerder zijn gepubliceerd. De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte over alles 138.55 m; lengte tussen de loodlijnen 126.38 m; breedte 18.82 m; holte tot bovendek 10.89 m; holte tot bovenste tussendek 8.10 m; diepgang 8.63 m; laadvermogen 9975 ton/1000 kg; bruto inhoud 7543 reg. ton; netto inhoud 4108 reg. ton. De "Straat Cumberland" is van het gesloten shelterdek type. De vijf laadruimen, drie voor en twee achter de opbouw, geven het schip een ruiminhoud van 10.818 m3 balen en 11.209 m3 graan. De laadruimen kunnen worden gesloten met snelmanoeuvreerbare Mac Gregorluiken, verder zijn er vier dieptanks voor het vervoer van eetbare olie en een tank ingericht voor vloeibare latex. Op de tussendekken zijn zes koel- en vrieskamers ingericht voor het vervoer van lading, welke aan bederf onderhevig is, totaal 1228 m3. De dubbele bodem, de wingtanks, vooren achterpiek zijn geschikt voor brandstof, waterballast en drinkwater. De "Straat Cumberland" biedt d.m.v. zeven geriefelijke hutten plaats aan 12 passagiers, die tevens een rooksalon, eetsalon en zitsalon ter beschikking hebben. Ontwerp en uitvoering van deze salons berustte bij C. H. Eckhard's Meubelfabrieken. Dit geheel is, evenals de verblijven voor de officieren, airconditioned. Deze installatie is aangebracht door de firma Bronswerk. De verblijven voor de bemanning zijn in het achterschip ondergebracht.

PDF/Merwede/1960-10-okt-0003

Het laad- en losgerei bestaat uit drie masten met 4 laadbomen, welke 3/6 ton hijsvermogen hebben en vier laadpalen met 1 laadboom, welke 3 ton hijsvermogen hebben. Aan het voorfront van het dekhuis midscheeps bevinden zich eveneens twee laadbomen met 3 ton hijsvermogen. Aan de voorzijde van de voormast bevindt zich ecn laadboom met een hijsvermogen van 15 ton. Het geheel is uitgerust met 3 tons laadlieren van het fabrikaat Van der Giessen, door welke firma ook de ankerlier en de verhaallier zijn geleverd. De koelinstallatie leverde de firma Grasso en de isolatie werd verzorgd door de firma Geerdink. De stuurmachine is van het elektrische hydraulische type, fabrikaat Hastie met 4 rammen. De elektrische installatie is door de firma A. de Hoop uitgevoerd. De radio-installatie, geleverd door Radio-Holland, omvat radio, telefonie, radar, radio-richtingzoeker en echolood. Voor de voortstuwing zorgt een Smit B. en W. motor, type 674 VTBF 160 met een vermogen van 6800 Apk. bij 114 omw, min. Verder zijn opgesteld: 3 Werkspoor TMA 276 hulpmotoren, van 405 EPK bij 375 omw min., welke zijn gekoppeld aan een dynamo. Als nood-aggregraat een Samofa 2 S 108 motor van 200 EPK. bij 1000 omw min. Het geheel werd door "De Merwede" ingebouwd.

Tevreden kapitein

Zoals reeds uit nevenstaand verslag blijkt was kapitein P. Algra van de "Straat Cumberland" bijzonder goed te spreken over de wijze waarop hij bij "De Merwede" was ontvangen. Zijn taak om bij de bouw een oogje in het zeil te houden was in het bijzonder veraangenaamd door "tante Jannigje", die in 't spraakgebruik ook weldra zijn tante was geworden. Hij stond versteld over de service welke zij bood: altijd koffie en thee en als dat nodig was complete broodmaaltijden. Als wij het goed begrepen hebben zag de gezagvoerder in ons aller tante de prettige sfeer in het bedrijf gesymboliseerd. Vandaar zijn uitdrukkelijk verzoek aan de redactie om haar nog eens te bedanken, een opdracht die wij met genoegen uitvoeren. Intussen is de grijze gezagvoerder al weer uitgevaren en pas na 1.5 jaar zal hij weer met verlof komen. Hij is al 35 jaar zeeman en heeft het zilveren jubileum als kapitein bij de KJCPL al lang achter de rug. Wij spreken stellig namens allen die hem hier hebben leren kennen, als we deze sympathieke Fries nogmaals behouden vaart wensen en een veilige thuiskomst In Heiloo, waar zijn vrouw op hem wacht.

Hier de uitgave maart 1960 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

 

Vorige - Volgende