Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

"Straat Cumberland" passeerde de Baanhoekbrug en maakte geslaagde proefvaart

Dinsdag 16 augustus bracht voor de schooljeugd in de Merwedestreek een aardige afwisseling. Het gebeurt immers niet elke vakantie, dat een knaap van een zeeschip als de "Straat Cumberland" op de rivier te zien is. Overal langs de dijk zag het zwart van belangstellenden, toen ons bouwnummer 549 getrokken door twee sleepboten op weg ging naar Rotterdam en vooral bij de Baanhoekbrug liep het storm. Voor de ingewijden wordt dit soort transporten langzamerhand een routinekwestie. Ook ditmaal verliep alles naar wens; het vaartuig schoof bij de RDM keurig in het dok en werd later verhaald naar de Parkhaven, waar een week later de driedaagse technische proeftocht begon, die een zeer gunstig verloop had. De overdracht volgt nu op vrijdag 9 september a.s.

Bij het vertrek van een schip waaraan zo lang gewerkt is - de kiel werd gelegd op 11 juni 1959 en de tewaterlating door mevr. M. G. Korthals-Hamming volgde op 20 februari j.l. - wordt het altijd even stil op de werf. Ook thans stonden overal groepjes werknemers bijeen om te zien hoe het schip gezwaaid werd met behulp van de sleepboten "Afrika" en "Brazilie" van de Sleepdienst Piet Smit jr. te Rotterdam. De weersomstandigheden waren gunstig: het waaide niet al te hard uit het zuidwesten en 't zicht was vrij goed. Omstreeks 11 uur ging de "Straat Cumberland", die de vorige avond om twaalf uur al een stukje was verhaald, op weg naar de Baanhoekbrug.

Het schip was niet geballast en dreef dus hoog en indrukwekkend op het water, met een diepgang van slechts 3.70 meter. De bovenkant van de commandobrug verhief zich ongeveer twintig meter boven de waterspiegel, de mast wel veertig meter. Het was dan ook een prachtige aanblik, om deze aanwinst voor de Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen voort te zien schuiven over het water, geassisteerd door nietige sleepbootjes.

Aan boord bevond zich weer een flink gezelschap. Kapitein A. C. Valk uit Zwijndrecht, die ons zo lang trouw is gebleven als nautisch adviseur en gezagvoerder, doet met het oog op zijn leeftijd wat kalmpjes aan. In zijn plaats stond nu kapitein J. W. van Servellen voor ons op de brug, die eveneens op de grote vaart ervaring heeft opgedaan.

Bij de Baanhoekbrug ging alles naar wens. Politie en Rijkswaterstaat zorgden weer voor de verkeersregeling op de rivier, een derde sleepboot (de "Volkerak") kwam het schip aan stuurboord de nodige duwtjes geven en de bok Hercules had zoals gebruikelijk de brugoverspanning weer van de pijlers gelicht. De doorvaart mag dan enerzijds een routinekwestie zijn geworden; anderzijds houdt men altijd weer even de adem in, vooral nu het een zusterschip betrof van de "Straat Singapore" met dezelfde lengte en breedte, resp. 138.40 meter en 18.82 meter. Met name deze breedte gaf te denken. De open afstand tussen de pijlers is weliswaar 24 meter, doch er moet rekening worden gehouden met een talud onder water, zodat de doorvaartwijdte eigenlijk slechts 20 meter is. Aan weerszijden blijft er dan een speling van zo'n 60 centimeter, hetgeen dus niet al te veel is.

Terwijl op de brug technici en betrokkenen de operatie Baanhoek volgden werd er op de commandobrug van het vaartuig en op de sleepboten onder hoogspanning gewerkt. Het reslutaat was voortreffelijk: zonder ook maar een schrammetje op te lopen passeerde de "Straat Cumberland" het obstakel. Het schip, in tonnenmaat het grootste dat wij ooit gebouwd hebben met een draagvermogen van niet veel minder dan 10.000 ton, ging bij de RDM in het dok en vertrok later naar de Parkhaven (oost) waar het op dinsdag 23 augustus j.l. vertrok voor de proefvaart.

Hier vergist de schrijver zich. Hij vermeldt correct dat de Straat Cumberland het grootste schip tot dan is maar noemt hij het een zusterschip van de Straat Singapore. De straat C- klasse is ondanks gelijke lengte en breedte duidelijk een ander schip dan de Straat Singapore/Straat Johore. Straat Singapore meet 5446 BRT en Straat Cumberland, 7544 BRT.

Het trok in 't hartje van de wereldstad, in de schaduw van de al beroemd geworden Euromast grote belangstelling, welke het moest delen met de vermaarde Franse zeesleepboot Jean Bart, die aan de Parkkade lag gemeerd. Bouwnummer 549 mag dan ook gezien worden. Het is forser van constructie dan het vroeger bij ons gebouwde zusterschip, dat van het open shelterdektype was en 7800 ton d.w. mat. Deze nieuwe aanwinst heeft een geheel gesloten en zwaar hoofddek.

Prachtige Proefvaart

Deskundigen hebben dit verschil terdege opgemerkt tijdens de proeftocht. Op de eerste dag heeft een groot aantal genodigden de reis meegemaakt als gasten van "De Merwede". Onze directeur ontving aan boord o.m. drs. J. Speelman, directeur van de K.J.C.P.L. die ook de jongste deelnemers had meegebracht: een zoontje met enkele vriendjes. Het grote gezelschap - meer dan tweehonderd personen - voer de zon tegemoet en genoot volop van de rustige, zomerse dag. Kort na negen uur trokken sleepboten het schip los van de kade en op de brug was de leiding in handen van gezagvoerder P. Algra. Deze eerste dag verliep alles naar wens. zodat men zelfs vóór raakte op het tijdschema. Terwijl technici van werf en rederij de gebruikelijke proeven namen en drie opzichters met hun lijsten het schip inspecteerden, vermaakten de gasten zich uitstekend in de comfortabele rooksalon of namen een zonnebad op het dek. Hun enige bijdrage aan de proefvaart vormde de sloepenrol om 10 uur, aangekondigd door zeven korte stoten gevolgd door een lange, op de scheepsfluit. Maassluis was toen al in zicht gekomen en de vertegenwoordigers van de Scheepvaart Inspectie en Bureau Veritas waren reeds aanwezig geweest bij de eerste controles.

PDF/Merwede/1960-9-sep-0000

Om 10.40 uur passeerde het vaartuig de pieren van Hoek van Holland en onder ideale weersomstandigheden koerste men zover buitengaats, dat er nog maar net land in zicht bleef. De "beproevingen" voor de "Straat Cumberland" begonnen toen pas goed. Ze werden stipt volgens het programma afgewerkt. Omstreeks elf uur klonk het geratel van de kettingen (in totaal maar liefst zo'n 120 vadem) toen de ankers uitgevierd en ingehieuwd werden en de snelheid van de lier genoteerd werd. Verder volgden nog de gebruikelijke manoeuvreer en stuurproeven, waarbij het schip nu eens stil lag en dan weer de bochten beschreef van een reusachtige krakeling. De niet ingewijden merkten daar weinig van, omdat ze het te druk hadden met het nuttigen van spijzen en dranken, geserveerd door snelvoetige Chinezen van de civiele dienst. De bemanning omvat in totaal 41 personen van deze nationaliteit, zoals wij reeds hebben kunnen constateren toen het schip nog aan de afbouwkade lag en zij in bussen naar Hardinxveld kwamen. Onder hen bevindt zich een matroos, die tijdens de proeftocht enige tijd als roerganger fungeerde maar nog over andere kwaliteiten bleek te beschikken. Kwok Bing - zo is zijn naam - heeft in zijn hut namelijk stapels zelf vervaardigde schilderijen, waarop de waterverf niet gespaard is. Het zijn stadsgezichten van een groot aantal wereldsteden (ook in Rotterdam had hij het penseel gehanteerd) en typisch Chinese schilderstukjes op zijde, met fragiel gepenseelde vogels en bloemen. Kwok Bing heeft al geexposeerd in steden als Yokohama, Kobe en Sydney en was voornemens vóór de overdracht van de "Straat Cumberland" nog een tentoonstelling te houden in het kantoor van de KJCPL.

Met Lof Geslaagd

Na de lunch bij toerbeurt in de eetsalon duurde het niet lang of de koers werd verlegd in de richting Hoek van Holland. Velen maakten intussen van de gelegenheid gebruik om het schip te bezichtigen. Zo was het een voortdurend komen en gaan in de ruime machinekamer, waar de B. en W. motor van 6800 PK het voornamelijk kalmpjes aan deed en de zuigers hun rustig vraag-en-antwoord spelletje speelden. De "Straat Cumberland", zo bleek uit deze inspecties. biedt zowel opvarenden als twaalf passagiers veel comfort en is wat de uitrusting voor navigatie enz. betreft up to date. Ruim een half uur eerder dan in het programma was voorspeld konden de eendagsgasten in de Waalhaven de statietrap afdalen om op een sleepbootje over te stappen, dat hen terugbracht naar het uitgangspunt. De "Straat Cumberland" werd in bedwang gehouden door drie sleepboten totdat het tijdstip van vertrek was aangebroken.

Met 132 personen aan boord ging het schip 's avonds nog op weg naar Vlissingen, waar het omstreeks 12 uur werd verwacht. Op deze reis werd de machine voor het eerst opgevoerd van 90 omw. tot 114 omw. min. Woensdag en donderdag is het vaartuig nog op alle mogelijke manieren getest en ook voor dit examen is ons bouwnummer met lof geslaagd. De overdracht volgt op vrijdag 9 september a.s. In ons volgende nummer wordt daar verslag van gegeven.

Hier de uitgave september 1960 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

 

Vorige - Volgende