Home | Wegwijzer | Foto's | Nieuwbouw | De Merwede

Vlotte tewaterlating van m.s. "Straat Cumberland"

PDF/Merwede/1959-12-dec-0000  PDF/Merwede/1960-3-mrt-0000
Een gure wind blies zaterdag 20 februari j.l. over de werfterreinen toen 's morgens om kwart over elf het m.s. "Straat Cumberland" te water werd gelaten. Na twee soortgelijke plechtigheden in het hartje van de zomer met als eregasten H.K.H. Prinses Irene en H.M. de Koningin, was deze winterse dag wel een hele overgang. Toch werd ook deze vanstapelloop, ondanks koude en sombere wolkenluchten een feestelijke gebeurtenis, temeer omdat mevrouw M. G. Korthals-Hamming bereid was gevonden als doopster op te treden. Onder het klapperende plasticscherm op het erepodium kweet zij zich op bijzonder charmante wijze van haar taak onder het oog van haar echtgenoot de heer H. A. Korthals, minister van Verkeer en Waterstaat.

Bloemen

Tewaterlatingen en proefvaarten van bij ons gebouwde schepen verheugen zich de laatste tijd wel in een grote belangstelling. Nauwelijks is bij wijze van spreken aan de Parkkade afscheid genomen van de ene groep genodigden of een andere wordt al weer in de hal ontvangen. Die hal van het directiekantoor was ook zaterdag weer ontvangstcentrum. Temidden van dames en heren doken hier twee kleuters op aan wie de eer te beurt viel om mevrouw Korthals bloemen te mogen overhandigen. Het waren Frank Winter (5) kleinzoon van de directeur en Mathilde van der Vlies (6) dochter van onze procuratiehouder. Zij traden vrijmoedig naar voren met het handbouquet waarin teergetinte orchideeen waren verwerkt, op het moment dat het gezelschap het kantoor verliet om zich naar het podium te begeven.

PDF/Merwede/1960-3-mrt-0001

Onder de vele gasten bevonden zich tal van autoriteiten, zoals de secretarisgeneraal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat mr. A. H. C. Gieben - die enkele dagen eerder de RAI had geopend - en de heer W. L. de Vries, directeur-generaal van Scheepvaart. Op de dijk hadden rijkspolitiemannen de handen vol aan het regelen van het verkeer en nauwelijks was de poort geopend of honderden nieuwsgierigen dromden de werf op. Zij hebben weer genoten van 'n indrukwekkend schouwspel. De tewaterlating had een bijzonder vlot verloop. Direct nadat de doopster de gebruikelijke handelingen had verricht met fles en bijltje, kwam er beweging in het schip en gleed het met een flinke snelheid in zijn element. Gelukkig werd de vaart tijdig afgeremd en toen de kabels zich spanden zwenkte het keurig af naar het midden van de rivier, waar de sleepboten al gereed lagen om een draadje over te gooien. Het bijna 140 meter lange casco versierd met groen en vlaggen, verhief zich hoog boven de Merwede. Nog dezelfde dag werden de eerste onderdelen aangevoerd voor de grote hoofdmotor die wij in het schip zullen bouwen: een Smit B. en W. motor van het type 674- VTBF-160, enkelwerkend, 2 tact en 6 cylinders, met een vermogen van 6800 PK bij 114 omwentelingen per minuut. Het gezelschap bekommerde zich op dit moment echter niet om technische details, maar begaf zich klappertandend naar de gezellig ingerichte cantine, die telkens opnieuw door afmeting en interieur bewondering oogst van de vreemdelingen. Er verzamelden zich hier honderden belangstellenden onder de straallampen.

De Baanhoekbrug

Zij luisterden eerst naar onze directeur de heer C. Hoenderkamp, die in het bijzonder de minister en zijn echtgenote, raad van bestuur en directie der Koninklijke Java China Paketvaart Lijnen verwelkomde. Zich tot de bewindsman wendend zei spreker: "Voor de tweede maal binnen een jaar vereert U ons met een bezoek en dit ondanks Uw bijzonder drukke werkzaamheden. Bij Uw eerste bezoek mocht ik de aandacht vestigen op het reeds twee geslachten lopende Baanhoekbrug probleem. Gunstige persberichten deden ons daarna met vreugde aannemen dat het eindelijk tot een oplossing was gekomen. Hoe groot de teleurstelling is van zovele belanghebbenden nu bekend werd dat weer een belangrijke stagnatie in de uitvoering ons te wachten kan staan, laat zich slechts raden. Wij spreken de hoop uit, dat het vertrouwen dat wij in U stellen, n.l. dat de vertraging in uitvoering zo kort mogelijk moge zijn, niet beschaamd zal worden."

Als om deze woorden kracht bij te zetten overhandigde de heer Hoenderkamp later het bijltje waarmee mevrouw Korthals de laatste beletselen had weggenomen aan de minister. Hij sprak daarbij de hoop uit dat met dit werktuig symbolisch alle vaste oeververbindingen die deze nijvere streken scheiden van open zee, gesloopt zullen worden.

Grootste bouwnummer van "De Merwede" (10.000 ton) is jubileumschip voor KJCPL

Het woord richtend tot drs. L. Speelman, directeur van de KJCPL, kon onze directeur de verrassende mededeling doen, dat de "Straat Cumberland" met plm. 10.000 tonnen het grootste schip is, dat ooit van onze werf te water werd gelaten. Niet minder opzien baarde de volgende mededeling: "De opleveringsdatum is contractueel 30 november van dit jaar, doch wij kunnen door verandering in ons werkprogramma een vluggere oplevering bereiken van circa 120 dagen en nemen gaarne aan dat U dit, ondanks de slechte vrachtenmarkt, convenieert." Spr. betuigde verder zijn erkentelijkheid aan hoofdingenieurs, ingenieurs en opzichters van het bouwbureau van de KJCPL en voor de prettige samenwerking, welke stellig ook tot een vlotte afbouw en oplevering zal leiden. De luisteraars zaten intussen al druk te rekenen en kwamen tot de conclusie, dat het vaartuig omstreeks begin augustus overgedragen zal kunnen worden. Nadat de directeur tenslotte aan mevrouw Korthals zijn dank had betuigd voor de voortreffelijke assistentie en haar een fraaie armband had overhandigd, werd het glas geheven op het welzijn van de KJCPL, haar bestuurders en allen die daarbij zijn betrokken. De heer L. Speelman toonde zich bijzonder ingenomen met het feit, dat de "Straat Cumberland" zoveel eerder aan de vloot toegevoegd zal kunnen worden.

PDF/Merwede/1960-3-mrt-0002

Spreker kon zich niet herinneren dat ooit een schip zoveel vroeger dan overeengekomen, aan de rederij was overgedragen. Hij zag daarin een bewijs van doelmatigheid in de werforganisatie. Ook over het resultaat tot op heden was de heer Speelman zeer tevreden en men had ook niet anders verwacht, omdat dit niet het eerste contact is tussen rederij en werf. Spreker omschreef de K.P.M. en de K.J.C.P.L. als "grote klanten" van "De Merwede" en liet de schepen die hier voor deze rederijen zijn gebouwd de revue passeren. "Dit type schip ligt ons goed," aldus de heer Speelman" en straks zullen er tien van in de vaart zijn". Ook voor de KPM varen twee schepen van hetzelfde type als de "Straat Cumberland". Ook van de nieuwe aanwinst hoopt men in het Verre Oosten een goed gebruik te kunnen maken. Het is geen gemakkelijke tijd voor de rederijen, maar spr. zag toch de kentekenen voor verbetering in de scheepvaart-conjunctuur. Het bouwprogramma van de KJCPL is nu zo goed als voltooid en nieuwe opdrachten zijn nog niet verstrekt.

De "Straat CumberLand" is het 25ste schip dat na de oorlog aan de vloot wordt toegevoegd en deze tewaterlating is de 20ste. Spreker dankte mevrouw Korthals voor de elegante wijze waarop zij de doopplechtigheid had verricht en beschouwde haar medewerking als een grote eer.

Ten slotte heeft de doopster een geestige speech gehouden, die gedeeltelijk elders in dit nummer is weergegeven. Er werd ook uitdrukking in gegeven aan een zekere teleurstelling, omdat het vaartuig dienst zal gaan doen op het zuidelijk halfrond. Mevrouw Korthals zou het graag nog eens begroet hebben in een Nederlandse haven of bij de pier van Hoek van Holland met een "zo, ben je er weer eens", maar daar zou nu weinig van komen. Haar gevoelens waren ongeveer die van een moeder met een volwassen dochter wier kind gaat emigreren.... Nadat nog eens de champagneglazen waren geheven op 't welzijn van bouwnummer 549, behoorde ook deze plechtigheid weer lot het verleden.

Technische gegevens

Hieronder volgen nog enkele technische gegevens: het schip is 138.55 meter lang, de lengte lussen de loodlijnen is 126.38 meter, de breedte 18.82 meter, de holle tot C-dek 10.90 meter, diepgang als open shelterdekschip 7.38 meter, als gesloten shelterdekker 8.64 meter, deadweight (open) plm. 7410 ton en gesloten plm. 10.000 tonnen. De kiel werd gelegd op 11 juni 1959 en de bouw vond plaats onder klasse van Bureau Veritas. Het casco is geheel electrisch gelast. Het vaartuig is voorzien van twee dieptanks voor het vervoer van eetbare olieën en vijf laadruimen. Tot de uitrusting behoren twee masten en vier laadpalen, alsmede achttien laadbomen voor lasten van 3-10 ton en acht van 3-6 ton. Aan boord bevinden zich zes koelvrieskamers voor lading. De laadhoofden worden gesloten door snel manoeuvreerbare Mac Gregorluiken. Behalve de hoofdmotor zullen in de machinekamer o.m. nog drie Werkspoor hulpmotoren opgesteld worden met een vermogen van 380 EPK bij 375 omw. min., direct gekoppeld aan een Smit Slikkerveer dynamo van 220 volt, 250 kW, gelijkstroom. Verdere gegevens over de inrichting van dit schip hopen wij t.z.t. nog te publiceren.

Doopster brengt verslag uit

Het m.s. "Straat Cumberland" is op charmante wijze gedoopt door Mevr. M. G. Korthals-Hamming. De fles champagne zorgde voor een fikse besproeiing van de boeg - ook de president-commissaris van "De Merwede" de heer H. J. Schloman kreeg een bescheiden portie van het schuim - en na vier slagen met het bijltje viel de klink en kwam er prompt beweging in het vaartuig. In de cantine heeft de doopster verteld hoe zij zich gevoelde op het moment van de tewaterlating. De vuurdoop onderging zij enkele jaren voor de oorlog bij de vanstapelloop van een schip dat een halfuur na de doopplechtigheid nog altijd muurvast op de helling z.at. Mevrouw Korthals -die voor het eerst een tewaterlating bijwoonde - had de spanningen in werfkringen toen terdege meebeleefd en nu zij zelf met het bijltje mocht hakken had zij daaraan teruggedacht. Wie een schip doopt krijgt het gevoel, dat iedereen op de werf al zijn hoop, trots en verwachting in handen van de doopster legt, aldus de echtgenote van de Minister, die overigens met bijzondere vreugde haar taak had vervuld. Haar wieg als dochter van een marine-officier heeft aan het Haringvliet gestaan; vandaar haar liefde voor 't water en de scheepvaart.

Hier de uitgave december 1959 van het blad "Van de Helling" waar de eerste foto te vinden is.

Hier de uitgave maart 1960 van het blad "Van de Helling" waar dit verhaal te vinden is.

 

Vorige - Volgende