Home | Wegwijzer | Foto's | Alle KJCPL schepen
Boissevain, Ruys, Tegelberg
De nieuwe rederij KJCPL is na de oorlog in 1947 ontstaan door samenvoegen van buitenlijnen van de KPM en de JCJL.
De inbreng van de KPM zou onder andere bestaan uit de drie passagiersschepen Boissevain, Ruys en Tegelberg die in 1937 resp. 1938 waren gebouwd voor de Zuid- en Oost-Afrika dienst.
Oorspronkelijk waren de drie schepen gebouwd met een luxueuze en buitengewoon ruime akkomodatie voor 82 passagiers in de eerste klasse, een zelfde aantal in de "intermediate class",
en 500 tussendek passagiers. Tijdens de tweede wereld oorlog werden de schepen verbouwd tot troepentransport schip, waarbij ondermeer aanvullende drinkwater-
en sanitaire voorzieningen waren aangebracht.
De Ruys en Tegelberg waren onder meer betrokken bij de geallieerde landingen in Noord-Afrika en op Scicilië. De Ruys onderscheidde zich door bij de ondergang van de "Marnix van Sint Aldegonde"
van de SMN al haar reddingssloepen achter te laten voor de schipbreukelingen van dit getroffen schip.
In de loop van 1947 waren de schepen bij Taikoo Dockyard in Hong Kong min of meer in hun oorspronkelijke staat terug gebracht.
In 1954 werden de schepen omgebouwd om op zware olie te kunnen varen; hetgeen met de nodige technische problemen gepaard ging.
In de van oorsprong ruime machinekamer werd een extra bordes bijgebouwd voor de apparatuur die nodig was om de zware olie te kunnen reinigen.
In 1961 kwam daar nog een bordes voor de airconditioning apparatuur bij waardoor de machinekamer voor de werktuigkundigen in een ingewikkeld doolhof veranderde.
Boissevain


Roep letters | PDEP |
Werf | Blohm & Voss te Hamburg |
Bouwnummer | 510 |
Afmetingen L x B x H | 170.99 x 22.86 x 12.50 meter |
12.460b, 8.669n, 14.134d | |
Passagiers | 82 I 72 II 500 TD |
Motor | 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200) |
Vermogen | 3 schroeven 10.800 rpk |
Snelheid | 17 kn. |
te water gelaten | 3 juni 1937 |
Geschiedenis | 1937: Boissevain (KPM). 1942: Gechartered als troepenschip 1946: Terug als Boissevain (KPM). 1947: Boissevain (KJCPL) 1961: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III) 1968: Aanvaring met Japanse kustvaarder 1968: gesloopt te Kaohsiung |
Ruys








Interieur foto's van de Ruys






Roep letters | PHFL |
Werf | KMS De Schelde te Vlissingen |
Bouwnummer | 204 |
Afmetingen L x B x H | 170.99 x 22.86 x 12.50 meter |
14.155b, 8.664n, 12.137d | |
Passagiers | 82 I 72 II 500 TD |
Motor | 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200) |
Vermogen | 3 schroeven 10.800 rpk |
Snelheid | 17 kn. |
te water gelaten | 25 september 1937 |
Geschiedenis | 1938: Ruys (KPM). 1942: Gechartered als troepenschip 1946: Terug als Ruys (KPM). 1947: Ruys (KJCPL) 1958: door brand te Buenos Aires ernstig beschadigd 1961: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III) 1962: Aanvaring met m.s. Exmoor nabij Buenos Aires 1968: gesloopt te Kaohsiung |
Tegelberg






Roep letters | PHWZ |
Werf | Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam |
Bouwnummer | 204 |
Afmetingen L x B x H | 170.99 x 22.86 x 12.50 meter |
14.150b, 8.674n, 12.119d | |
Passagiers | 82 I 72 II 500 TD |
Motor | 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200) |
Vermogen | 3 schroeven 10.800 rpk |
Snelheid | 17 kn. |
te water gelaten | 10 juli 1937 |
Geschiedenis | 1938: Tegelberg(KPM). 1942: Gechartered als troepenschip 1946: Terug als Tegelberg(KPM). 1947: Tegelberg(KJCPL) 1956: te Singapore brand in luik II 1962: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III) 1968: gesloopt te Kaohsiung |