Boissevain, Ruys, Tegelberg

De nieuwe rederij KJCPL is na de oorlog in 1947 ontstaan door samenvoegen van buitenlijnen van de KPM en de JCJL.
De inbreng van de KPM zou onder andere bestaan uit de drie passagiersschepen Boissevain, Ruys en Tegelberg die in 1937 resp. 1938 waren gebouwd voor de Zuid- en Oost-Afrika dienst.

Oorspronkelijk waren de drie schepen gebouwd met een luxueuze en buitengewoon ruime akkomodatie voor 82 passagiers in de eerste klasse, een zelfde aantal in de "intermediate class", en 500 tussendek passagiers. Tijdens de tweede wereld oorlog werden de schepen verbouwd tot troepentransport schip, waarbij ondermeer aanvullende drinkwater- en sanitaire voorzieningen waren aangebracht.

De Ruys en Tegelberg waren onder meer betrokken bij de geallieerde landingen in Noord-Afrika en op SciciliŽ. De Ruys onderscheidde zich door bij de ondergang van de "Marnix van Sint Aldegonde" van de SMN al haar reddingssloepen achter te laten voor de schipbreukelingen van dit getroffen schip.

In de loop van 1947 waren de schepen bij Taikoo Dockyard in Hong Kong min of meer in hun oorspronkelijke staat terug gebracht.

In 1954 werden de schepen omgebouwd om op zware olie te kunnen varen; hetgeen met de nodige technische problemen gepaard ging. In de van oorsprong ruime machinekamer werd een extra bordes bijgebouwd voor de apparatuur die nodig was om de zware olie te kunnen reinigen. In 1961 kwam daar nog een bordes voor de airconditioning apparatuur bij waardoor de machinekamer voor de werktuigkundigen in een ingewikkeld doolhof veranderde.

Boissevain

Vloot/BRT/Boissevain-1 Vloot/BRT/Boissevain-2
Roep letters PDEP
Werf Blohm & Voss te Hamburg
Bouwnummer 510
Afmetingen L x B x H 170.99 x 22.86 x 12.50 meter
12.460b, 8.669n, 14.134d
Passagiers 82 I
72 II
500 TD
Motor 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200)
Vermogen 3 schroeven 10.800 rpk
Snelheid 17 kn.
te water gelaten 3 juni 1937
Geschiedenis 1937: Boissevain (KPM).
1942: Gechartered als troepenschip
1946: Terug als Boissevain (KPM).
1947: Boissevain (KJCPL)
1961: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III)
1968: Aanvaring met Japanse kustvaarder
1968: gesloopt te Kaohsiung

Ruys

Vloot/BRT/RuysAfbouw Vloot/BRT/Ruys - Vlissingen - 1938 Vloot/BRT/Ruys-1 Vloot/BRT/Ruys-2 Vloot/BRT/Ruys-3 Vloot/BRT/Ruys-4 Vloot/BRT/Ruys-5
Roep letters PHFL
Werf KMS De Schelde te Vlissingen
Bouwnummer 204
Afmetingen L x B x H 170.99 x 22.86 x 12.50 meter
14.155b, 8.664n, 12.137d
Passagiers 82 I
72 II
500 TD
Motor 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200)
Vermogen 3 schroeven 10.800 rpk
Snelheid 17 kn.
te water gelaten 25 september 1937
Geschiedenis 1938: Ruys (KPM).
1942: Gechartered als troepenschip
1946: Terug als Ruys (KPM).
1947: Ruys (KJCPL)
1958: door brand te Buenos Aires ernstig beschadigd
1961: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III)
1962: Aanvaring met m.s. Exmoor nabij Buenos Aires
1968: gesloopt te Kaohsiung

Tegelberg

Vloot/BRT/Tegelberg-1 Vloot/BRT/Tegelberg-2 Vloot/BRT/Tegelberg-3 Vloot/BRT/Tegelberg-4 Vloot/BRT/Tegelberg-5 Vloot/BRT/Tegelberg-6
Roep letters PHWZ
Werf Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam
Bouwnummer 204
Afmetingen L x B x H 170.99 x 22.86 x 12.50 meter
14.150b, 8.674n, 12.119d
Passagiers 82 I
72 II
500 TD
Motor 3 x 2t ew 8 cyl Sulzer (650x1200)
Vermogen 3 schroeven 10.800 rpk
Snelheid 17 kn.
te water gelaten 10 juli 1937
Geschiedenis 1938: Tegelberg(KPM).
1942: Gechartered als troepenschip
1946: Terug als Tegelberg(KPM).
1947: Tegelberg(KJCPL)
1956: te Singapore brand in luik II
1962: Verbouwing Passagiers: 131(I), 84 (II) 179 (III)
1968: gesloopt te Kaohsiung