Machinekamer van KPM's Waikelo 1959 en 1960

Gegevens van ms Waikelo (foto en gegevens van A. Zuidhoek OMK deel 1):

1948 N.V. Boele's Scheepswerven en Machinefabriek Bolnes
2.850 b,  1.571 n, 2.881 d
1965 verkocht naar Indonesië
1972 verkocht naar Panama: Arisa
1974 gesloopt

photogallery/KJCPL/Waikelo/08.%20MK%20Waikelo  photogallery/KJCPL/Waikelo/09.%20MK%20Waikelo 

Links een opname van het BBM tussenrooster. Met links HWTK J.A.Gieltjes, J.G.Rombeek, en Auke Bloem. Gieltjes had enige tijd de bijnaam: Ketting Gieltjes. Hij had een systeem bedacht om dmv een ketting de smeertoestellen van een Werkspoor KMWS aan te drijven en te kunnen timen. Hij was daar vol van. Later werd enige tijd chef TD bij HVM en later praktijk leraar meet- en regeltechniek in Amsterdam.
Rechts: de vloer SBA. van links naar rechts: Auke Bloem, HWTK Gieltjes, en J.G.Ronbeek.

photogallery/KJCPL/Waikelo/10.Waikelo%20'59  photogallery/KJCPL/Waikelo/10a.Waikelo%20'59 

De motor is een Werkspoor KMWS 4t. 656/1300. Ten opzichte van 1928 (m.s.Ophir) is het grootste verschil de drukverstuiving. Het voor MFO geschikt maken is voor veel KPM schepen pas omstreeks 1954 uitgevoerd. Zuigeroverhaal KMWS. Deze foto is niet zo zeer gemaakt ter herinnering, of om naar huis te sturen. Nico Meinsma wilde ze in zijn memoriaal plakken maar dat werd hem ontraden door de mentor. Door een bijzondere constructie van de cilindervoering kon het onderste deel worden verwijderd, waardoor de kop er niet af hoefde bij en zuiger overhaal. Hij kon aan de onderkant worden verwijderd.

photogallery/KJCPL/Waikelo/10b.%20Waikelo%20'59  photogallery/KJCPL/Waikelo/11.Waikelo%201960 

Drukvul kleppenkasten met de z.g Hörbiger kleppen. SB zijde hoofdmotor. Het regelmatig schoonmaken en controleren was een vuil karwei. De bediening van de motor zat aan de voorzijde.
Hörbiger bestaat anno 2008 nog steeds als fabrikant van kleppen. Bij mijn laatste werkgever DNW staan grote lucht compressoren (7-traps 280 bar en 2.5 MW) die zijn uitgevoerd met kleppen van deze firma.

Rechts is genomen achter het hoofdschakelbord. Nico Meinsma is figurant, Elek Piet Hengstz Het hoofdschakelbord stond daar lange tijd in de volle belangstelling. Ze hadden zoutwater uit een toilet van de dekpassagiers daar gehad. Nico Meinsma ziet de 2e wtk nog spugen toen ze eenmaal wisten waar het vandaan kwam. Hij had voorgeproefd.

photogallery/KJCPL/Waikelo/12.Waikelo%20'60  photogallery/KJCPL/Waikelo/13.%20Waikelo%20'60  photogallery/KJCPL/Waikelo/13a.%20Waikelo%20'60 

Koffie in de werkplaats. KPM's Waikelo met Pakistaanse bemanning op de Perzische Golf - Oostafrika dienst.
Van links: De Bandari of e.r.crew cook die hen van tjapattie en koffie voorzag. 4e wtk de Groot, nr-two, wiper, 5e wtk Nico Meinsma.
In het midden een foto gemaakt tijdens het survey van een hulpmotor van het type Paxman Ricardo. Rechts de zuigers van de Paxman Ricardo met de verschillende uitsparingen in de kop.

Foto's van Nico Meinsma