Machinekamer de Straat Mozambique

Foto's genomen in 1975 door Nico Meinsma

Straat Mozambique had als hoofdmotor een B&W-WTF 2takt 10 cylinder 740x1600 op MFO (Marine Fuel Oil).
Het vermogen: 10420 IPK en 8340 APK bij 110 omw/min. De gemiddelde indicateur druk (Pi) was 6.2 kg/cm2 en de verbrandingsdruk (Pv) 52 kg/cm2 bij een uitlaatgas temperatuur van 380 gr.C.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2001  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2002  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2003  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2004

Links 2e wtk J. De Konink voor de reserve cylinder voeringen. Het schoonmaken van een brandstof separator is een smerig karwei. De Chinese elektricien is bezig aan onderhoud van de collector en koolborstels van een generator. Het draaien van een shagje is op verre afstand nog een herkenbare houding.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2005  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2006  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2007

Deze zuiger is pas gewisseld en krijgt een goede schoonmaak beurt en indien nodig één of meer nieuwe zuiger veren. Het wisselen van een uitlaat klep is team werk. 4e wtk Theo Cauter doet carter inspectie bij een Werkspoor TMA hulp motor.

photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2008  photogallery/KJCPL/Straat%20Mozambique/MK%20Str.Moz%2075-76%20-%2009

Leerling Kessels bedient de tornmachine voor de hoofdmotor en een olieman zorgt voor de klepsmering van een Werkspoor TMA hulpmotor

Technische gegevens van de hulpmotor:

Werkspoor TMA 276 4takt 6 cylinder 120x150, 390 APK bij375 omw/min.
De motor loopt op MDF (Marine Diesel Fuel) en krijgt 120 cc/uur cylinder smering.
Elke motor drijft een gelijkstroom generator aan van 220V en 1180A.
Straat Mozambique was uitgerust met 3 van deze sets.