Machinekamer van de Straat Lagos

Onno Hess was radio officier (Sparks) onder andere op de Straat Lagos en maakte toen deze prachtige foto's in de machinekamer. Hartelijk bedankt voor het beschikbaar stellen.

Straat Lagos (ex Van der Hagen) werd voortgestuwd door een 6 cylinder Stork HOTLo met een diameter van 630 en een slag van 1350. Het vermogen was 4800 rpk waarmee een dienst snelheid van 15 knopen kon worden gehaald.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_01  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_17  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_05 

Het koppenbordes met de typerende dubbele hefbomen van de uitlaatkleppen bediening. De motor had 4 kleppen per cylinder. Koperen koelwater bochten zorgden voor aan en afvoer van koelwater voor de uitlaatkleppen.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_04  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_19  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_16 

De nokkenas met daar boven op gemonteerd de brandstof pompen en het tussenbordes onder de nokkenas.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_07  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_06 

Het observatie tankje voor vermoedelijk de verstuiverkoeling. Je ziet 6 leidingen (voor elke cylinder één) plus een ontluchtingsleiding (de grote opening). Dit soort observatie tanks werden meestal gebruikt wanneer koelwater en brandstof mogelijk met elkaar in aanraking konden komen zoals bij verstuiverkoeling. Op veel andere motoren werden de verstuivers daarom overigens met diesel olie (MDF) gekoeld.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_03  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_02  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_22 

Ik vermoed dat deze wtk op de linker foto bezig is met het slijpen of polijsten van een klepje want onder zijn kin staat het bekende dubbele blikje schuurpasta, blauw voor grof en rood voor fijn.
Een Chinese fitter is bezig aan de draaibank. Zo te zien werden de handboeken regelmatig gebruikt.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_18  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_15 

De reserve voorraad uitlaatkleppen en een centrifuge voor het reinigen van de zware olie.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_12  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_20  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_21 

De manoeuvreerstand met het bedieningswiel en daarboven de toerenteller waar op te zien is dat het gebied onder de 40 omwentelingen vermeden diende te worden.
De telegraaf zat rechts van het bedieningswiel. Op een schoolbord werden de belangrijkste gegevens voor het bedrijf opgeschreven zodat bij wacht overname de situatie in één oogopslag duidelijk was.

photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_11  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_14  photogallery/KJCPL/Straat%20Lagos/mk_Straat_Lagos_08 

Het type plaatje van de Stork motor te midden van een aantal belangrijke manometers. Hier heeft men een nieuwe mij nog onbekende betekenis van de afkorting STORK gevonden:
Steeds Trouble Op RIL Kosten.

Tot slot een blik in de keurig schone schroefas tunnel.