Home | Wegwijzer | Machinekamers

Machinekamer van Straat Freetown

Op de Straat Freetown moest in 1978 één van de hulpmotoren uit elkaar voor een groot overhaal.

4e wtk Herman Reijnders vertelt:
Het ding lag volledig in de soep omdat een slimmerik bijgenaamd Splitpen-Joe vergeten was een bout van een drijfstanglager te borgen! In Singapore ging de hele motor uit elkaar en de fundatie werd door een wal ploeg grondig schoongemaakt. Het cylinder blok, voeringen en zuigers gingen de wal op om te laten reviseren. Na plaatsing van nieuwe fundatie hoofdaslagers en krukas paste het een en ander zo goed dat de smeerolie er bij de (versleten) zuigerpennen uitspoot, met een onwaarschijnlijk hoog verbruik tot gevolg! Als ik mij goed herinner hebben we toen de smeerolie druk wat verlaagd. In dat carter moest ook nog een aanzuigleiding voor de smeerolie pomp gesleuteld worden, gelukkig hadden we een heel klein Indonesisch leerlingetje en die paste er met enige moeite tussen!

4e wtk Stan Ooms duikt van de zolder nog een stel foto's op van de schade en vertelt:
de 2e wtk ( die af en toe stotterde) ….  die tijdens de (carter)explosie van die TMA op zaterdagochtend de wacht had zag de kop van cylinder 3 op zich afkomen na het stoppen van die kar ( door de smeeroliebeveiliging werd de motor volgens mij weer naar volle toeren gezet). Ik was als extra 4e aan boord geplaatst i.v.m. koel/vriesinstallatie die niet meer automatisch werkte …… misschien weet je het nog wel, al die ventieltjes die moesten zorgen dat de hete freon door de pijpen moest stromen, waardoor de ijsafzetting loskwam i.p.v het vroegere en oude systeem van voor de verlenging, met zeewater spoelen; een zeer tijdrovend en veel uren kostende bezigheid. Op die (lucratieve) dienst zaten de koel- en vriesruimen dan ook altijd vol. Bij de verlenging met een ruim was de Freetown eveneens geschikt gemaakt voor een-mans wachtbezetting!
Nadat dit probleem verholpen was ben ik, nadat de andere 4e met verlof was gegaan als enige 4e overgebleven – heb toen o.a. die TMA motor nog geheel gesloopt.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(19)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(13)

Met wat extra verlichting wordt de schade aan de fundatie en de krukas duidelijk. Van het onderste krukas lager is niet veel meer over en ook de krukas moet vervangen worden.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(12)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(9)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(7)

De kop is ook door gescheurd net als de cylinderbalk. Rechts kan je zien waar de drijfstang de voering heeft geraakt

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(6)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(3)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20zuiger 

Onder in het carter is het een puinhoop. Een verzameling schroot blijft er over en rechts was ooit een zuiger

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(4)  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/TMA%20Carterexplosie/TMA%20Carterexplosie%20(15) 

Dit is hem dan: de beruchte splitpen. De oorzaak ligt op de werkbank en nu nog een rapportje schrijven.

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%202  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%201  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%203 

Het was een hele toer om het blok omhoog en aan de wal te krijgen. Met veel bekijks werd het blok over de reling gehesen

photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%204  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%206  photogallery/KJCPL/Straat%20Feetown/Hulpmotor%20onderhoud%207 

Aan de wal stond een vrachtwagen klaar.
Een ploeg Chinese vrouwen maakt er weer een brandschone fundatie van en de nieuwe krukas kan op zijn plaats worden gezet.
Het afbouwen en proefdraaien heb ik door een overplaatsing niet meer meegemaakt.


In 1973 zit Egbert Claassen op de Freetown en maakte de volgende foto's

   

Links het koppenbordes van de Burmeister and Wain hoofdmotor. Het schuren van de enorme uitlaatkleppen is een zware klus. Rechts worden de tunnellager blokken geinspecteerd met assistentie van een Handyman.

Het zuigertrekken gaat onder leiding van 3e wtk Geert Olthof links van de zuigerstang en 2e wtk Adje Bongers.

 

Ook Antoon Blijlevens heeft nog foto's van de Straat Freetown.

    foto  foto  foto 

Links staan de carter deuren van de hoofdmotor open voor een carterinspectie. Op de tweede foto zie je de Grasso koel en vries compressoren. Dan 2 maal een blik op het koppen bordes en rechts de patatkraam, oftewel de half open controle kamer.

foto  foto  foto  foto 

Links de separator kamer met de Purifiers. Dan het hoofd schakelbord dat op het tweede bordes aan stuurboord stond. Een TMA hulpmotor krijgt groot overhaal, de koppen en lagers liggen er naast. De werkplaats was uitgerust met een flinke draaibank.

foto 

Na het werk wordt er aan dek een lekker potje bier gedronken door de wtk's.
(1968) Vlnr Antoon Blijlevens, Nico Poort, Henk Versluis, Tjeerd vd Molen en D. Conijn.