Home | Wegwijzer | Machinekamers

Machine kamer Straat Florida

 

De hulpmotoren waren 6 cylinder Bolnes 2takt diesels, die op zware olie draaiden met alle bijbehorende ellende van dien.
Altijd vuiligheid in de tongklepjes voor de spoellucht. Starten was een uitdaging omdat de motoren maar met 3 aanzetkleppen waren uitgerust. Dat betekende dus altijd tornen in een bepaalde stand. Als starten niet wilde was er ook nog hulp in de vorm van z.g. startlonten. Een soort buskruit staafjes die in een speciale opening gingen en die ontploften als er een beetje ontbranding in de cylinder kwam. De snelle druk verhoging door de ontploffing hielp mee om de motor beter te laten starten. Toen we in Yokohama uit het dok (Asano Dockyard) kwamen was alles koud en waren de Bolnesjes welliswaar op MDF overgezet, maar we hebben heel wat lontjes "verknald" voor dat de zaak weer liep.

   

Straat Florida was voor mij de eerste ervaring met een machinekamer die met een echte controle kamer was uitgevoerd. We noemden het de patatkraam. Het was niet meer dan een groot bedieningspaneel met ramen en aan de beide zijkanten open naar de machine kamer. Geluidsdemping was dus minimaal, maar je had wel de luxe van alle bedieningszaken en meters bij elkaar. Er was verder voorzien in een z.g. Datalogger. Dat was een apparaat met enorm veel contaktjes van schakelaars die via een IBM printer (met printbolkop) op regelmatige tijd gegevens afdrukte, zodat je niet meer met een wachtboekje elk uur hoefde rond te lopen om de temperaturen en drukken op te schrijven. Bovendien gaf het apparaat alarm als er een waarde werd overschreden. Die dunne contaktjes gaven in de stoffige omgeving van de machinekamer wel heel vaak voor problemen en moesten dan met oude stukjes zeekaart worden schoon gepoetst.

Op de rechter foto zit ik links samen met 5e wtk Harry Bouwman voor het alarm paneel van de datalogger. Harry had een biertje in zijn hand en is dus blijkbaar niet op wacht. Het zal wel een slagenteller die door 0 ging zijn geweest. Dat werd altijd indien mogelijk bekeken want het gaf recht op een biertje op rekening van degene die de wacht had.

   

Nr. One poseert tussen de uitlaatkleppen van de B & W hoofdmotor. Rechts de mechanische werkplaats.