Machinekamer van de Houtman

Meer foto's heb ik de term daarna van de Houtman genomen. Houtman was in verhouding met de andere KJCPL schepen een klein bootje en dus was ook de machinekamer maar een soort speelgoed winkel.

photogallery/KJCPL/Houtman/De%20hulpmotor  photogallery/KJCPL/Houtman/De%20Machine%20kamer  photogallery/KJCPL/Houtman/26-5e%20wtk_robert_bersma 

Hier voelt de 5e wtk Peter Vink aan de stoter stangen van de kleppen van de hulpmotor of de speling nog in orde is. De volgende foto geeft een blik op de cylinderkoppen van de B&W hoofdmotor.

Rechts sta ik aan de manoeuvreer handels, maar deze foto is duidelijk voor de show, want in de machine kamer hoor je natuurlijk je ketelpak aan te hebben.

photogallery/KJCPL/Houtman/De%20Schakelkast  photogallery/KJCPL/Houtman/27-houtman-mk2  photogallery/KJCPL/Houtman/De%20Schroefas 

Links het hoofd schakelbord en de ingang naar de werkplaats (met draaibank) en rechts de schroefas tunnel

photogallery/KJCPL/Houtman/De%20Uitlaat%20%20kleppen  photogallery/KJCPL/Houtman/De%20Water%20Fabriek

Links een lid van de Bantoe bemanning die trots op "zijn" B & W hoofdmotor staat.
Omdat de Houtman oorspronkelijk voor de KPM als passagiersschip was ontworpen was de waterfabriek daar op afgestemd. Er waren twee grote stoom verdampers met spiralen, die zeer regelmatig van kalk moesten worden ontdaan.