Machinekamer van KPM's ex Batoela

in 1983 gefotografeerd als King Bird (Singapore) door Nico Meinsma

photogallery/KJCPL/Batoela/01.ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/02.ex%20Batoela 

Port Kelang (Port Swettenham)maart 1983. King Bird de ex Batoela van de KPM uit een serie van ongeveer tien. Gebouwd 1947 gesloopt in september van 1983. De foto's zijn dus net op tijd genomen.

photogallery/KJCPL/Batoela/03%20ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/04.ex%20Batoela 

Vanaf het dekhuis kijkend naar de NL Albany.
Rechts de was gelegenheid met mandibak. Het deksel van de mandibak ontbreekt en de koperen mok uiteraard ook. De Houtman en Roggeveen waren de laatste schepen met zo'n mandibak.

photogallery/KJCPL/Batoela/05.%20ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/06.%20ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/07.%20ex%20Batoela 

Linker foto: Hoofdschakelbord en de twee uitlaatgassenleidingen van de hulpmotoren. Nico Meinsma verteld op die scheepjes doof te zijn geworden. Gehoorbescherming? nooit van gehoord! Hulpmotoren waren Lincoln Ruston 1000RPM. Op 9 febr. 1959 heb ik de opgelegde Batoela mee helpen klaarmaken voor verstomen naar dok. De buitenste motor is een niet originele Paxman Ricardo. Die meer naar binnen is nog zo'n originele Lincoln Ruston. Als je terug aan dek kwam tuitten je oren.
Op de rechter foto de hoofdmotor, een 7 cil Polar Atlas met aangebouwde spoelpomp. De mach.kamer kleuren zijn ook lang niet meer origineel.

photogallery/KJCPL/Batoela/08.%20ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/09.%20ex%20Batoela 

Tornen kon met de hand; Geen machine. De enige verbinding naar de brug was met de "lul- en fluitpijp"
Rechts het Streamlinefilter. Vuile Shell Talpa kwam er transparant weer uit. Te goed want toen de Melina kwam moest hij af, hij haalde ook de dope er uit. Werd schoongemaakt doormiddel van terugblazen met lucht. Voorzichtig want je vernielde het filter met te hoge luchtdruk.

photogallery/KJCPL/Batoela/10.%20ex%20Batoela  photogallery/KJCPL/Batoela/12.%20ex%20Batoela 

Op de linker foto de SB zijde. Uit een notitie blijkt dat aan de hoofdmotor ook nog een hoofd luco gebouwd was. De elektrische luco was hulpcompressor.
Op de rechter foto de stuurmachine.