KJCPL Folders voor Zeevarenden

Tijdens een "glansrijke" carrière op de HBS begon mijn Oma verhalen te vertellen van haar broers die allebei hadden gevaren als kapitein bij de SMN. Over hoe mooi het was op zee en in die verre landen. Ik werd er helemaal enthousiast van en schreef een brief naar de Hogere zeevaartschool in Vlissingen om me aan te melden voor de opleiding BM (aanvangsjaar 1968).

Eenmaal in Vlissingen waren er veel verhalen over de verschillende maatschappijen en hun vaargebieden. Warme en verre landen trokken mij aan en de keus viel al gauw op de KJCPL. Van de maatschappij kreeg ik een enveloppe met divers folder materiaal, dat ik tot op de dag van vandaag heb bewaard.
De eerste was een folder met alle schepen die voor de KJCPL op dat moment in de vaart waren (zie vlootlijsten):

En bijgevoegd werd een wereldkaart met het RIL vaargebied. Allemaal lokkende exotische bestemmingen. Ik kreeg er zin in!

Ook was er de bekende door Pieter Kuhn ontworpen folder, die me speciaal aansprak omdat ik al jaren de boekjes van Kapitein Rob verslond!Het stond direct vast, ik zou bij de KJCPL gaan varen.

Ook was bijgevoegd een foldertje betreffende de arbeidsvoorwaarden van 1969 voor leerlingen en 5e WTK's:


In 1969 kwam er een nieuwe folder van de KJCPL uit onder de naam "Op volle kracht vooruit"
Hierin werd uitgebreid uit de doeken gedaan hoe leuk het was om te varen bij de KJCPL en wat het allemaal inhield. Tevens werden verschillende studie trajecten weergegeven.
Klik op de afbeelding om de folder in PDF formaat te downloaden

Ook in de 50er jaren werd een soort gelijke folder verstuurd aan belangstellenden







En de arbeidsvoorwaarden voor 5e werktuigkundigen uit die tijd (1955) waren zeer bescheiden, bijvoorbeeld de verlof regeling was 1 op 6 (62 dagen op 12 maanden vaartijd)

Dit was het vaargebied toen de lijnen van de KPM en de KJCPL werden samengevoegd (klik voor grote versie):

Om de loon stijging in die jaren te tonen nog een foldertje uit 1964. Hier was het aanvangssalaris f 534,- per maand.